meiwit

• Jan-Willem

OPGELET !

Door de hoge temperaturen overdag en de koele relatief natte nachten treed er nu al “meiwit ” op in druiven. Dat is een schimmel en te herkennen aan roodbruine bobbeltjes op de blaadjes en aan de onderkant een pluizig wit.

Spuit vanavond nog met biologische spuitzwavel of Exact.

Anders geen mooie druiven.:-(

Jan-Willem.

• Katinka

Ik spuit niets hoor, er valt niets te spuiten want mijn druiven zijn nog niet eens uitgelopen…

• paula

Oei Katinka!! Leven ze nog wel dan denk je? Bij mij zie ik al kleine trosjes bloemknopjes en dan zijn die van mij ook nog altijd later dan de meeste.

Paula

• carla

De mijne zijn ook nog niet uitgelopen hoor…

Carla

• Margriet

Het is hier helemaal niet nat 's nachts. Het is hier kurkdroog en alle boeren zijn aan het beregenen. De laatste regen was 14 dagen geleden, daarna alleen maar droog en heel veel zon. (en soms schrale aprilwind, nog droger)

Gr. Margriet.

• Hinke

Mijn druif loopt wel uit maar het zijn nog geen blaadjes:-)

Hinke

• paula

Zo ziet mijn druif er nu uit. Foto is van kwart over 8 vanmorgen.

Al flinke scheuten en gelukkig nog geen meiwit. Is dat trouwens hetzelfde als meeldauw?

Paula

• ria

Mijn druiven (Boskoops Glorie) zijn nog lang niet zover. Wel volop dikke bladknoppen, dus binnenkort zullen ze wel openbarsten.

Net als bij Margriet is het hier kurkdroog, dus ik maak we geen zorgen over schimmels.

Ria

• Katinka

Ik heb wel wat verdikte knoppen maar nog geen blad. Dood zijn ze niet, gelukkig. Misschien is het hier wel wat kouder, of is het een ander soort.

• Teuni

Mijn druif is al heel ver. Ik zie ook al trosjes voor de bloei. Ik heb ook veel last van meiwit. Maar ik spuit in principe niet in de tuin.

gr. Teuni