droge grond/zand

• Debora

Hallo Allemaal, vorig jaar zijn wij in een nieuwbouwwijk komen te wonen, in de voortuin heb ik een buxus haagje en wat lavendel gepoot. Ik wil nu graag nog wat meer vaste planten er tussen zetten maar vind de grond zo droog/zanderig. Wat nu te doen ?? Is het verstandig om toch nog maar een deel zand weg te scheppen en daar zwarte aarde in te doen of kan ik gewoon poten en dan iets van cocosdoppen er over heen gooien ? Nou jullie merken het wel ik ben een lekker dus ! Graag advies.

• mw.lutetia

ik zou er een aantal zakken goede potgrond over heen doen;geen goedkope van gamma of zo maar potgrond extra;die is wel duur,maar op de lange termijn haal je er de winst uit.,omdat je planten het beter gaan doen.luut

• maria

Als je grond erg veel zand bevat,loopt het water snel weg en wordt de grond te droog voor veel planten.Je zult daarom humusrijk materiaal door het zand moeten mengen. Compost is daarvoor m.i. het meest geschikt.Vaak kun je het voor niets halen bij de gemeente.Nadeel van die gemeentecompost is wel dat er meestal veel onkruidzaad in zit.Er is veel betere compost in zakken te koop, hier is dat de VAMcompost.En het mag best veel zijn!

Maria

• paula

Dat hoor ik vaker; dat er veel omkruidzaden in compost zit. In onze gemeente is het compost ook gratis (een paar vaste dagen per jaar) en ik haal dat ook vaker maar heb tot nu toe nog geen last gehad van onkruidvorming waar ik de compost gestrooid heb. Het stinkt wel, vooral na regen. :(

Paula

• anja

hallo.

ik heb net een paar zakken potgrond universeel in de tuin gedaan omdat ik ook een zandgrond heb. en dat bevalt goed.

ja er komt wel wat onkruid naar boven.

maar dat haal ik er gelijk uit.

groetjes anja

• maria

Potgrond kun je zonder bezwaar op de tuin gooien, maar het heeft geen blijvende waarde als grondverbetering.Daarom is bladgrond of compost m.i. veel beter in een dergelijke situatie.

Maria

• anneke Im

Toch is het beter om compost er door te doen Anneke

• de Haan

Compost is heel goed, beter dan potgrond.

• Tanna

Ik heb ook zangrond in de tuin en strooi elk jaar een laagje compost. De laatste 3 jaar cocopeat compost, vermengd met wat gedroogde koemest. Wel wat duurder meer bevalt mij erg goed en aan de planten te zien ook.

Groetjes Tanna

• Goof

Compost is het beste middel om de grond te verbeteren,vraag eens bij de gemeente die geven het soms gratis weg.

Goof