Rupsen

• Pebbles

Elk jaar wordt mijn haagbeuk aangevreten door rupsen. Nu lag ik daar verder niet wakker van tot vandaag… mijn nieuwe struiken (red Robin oftewel glansmispel) en salix zitten nu ook vol met kleine groene rupsen( kleine centimeter groot) en vreten al mijn planten en struiken aan. HELP!

Ook zie ik af en toe mieren lopen op de vooral nieuwe bladeren van deze struiken.

Heeft iemand een huis tuin en keuken middel om dit te bestrijden?

• Katinka

Poeh nee, maar ik wens je wel van harte een legertje mezen toe, dat zijn kampioen rupsen-eters! Trouwens salix is favoriet bij de rupsen, mijn buren weten daar alles van dus ik ontspring vaak de dans.

• Plantadvies

Tja je kunt er zeker tegen spuiten. Even een rondje tuincentrum doen. Maar wat te denken van een koolmees, die wel 9000 rupsen opvoert aan zijn jongen, juist in de periode dat de rupsen schadelijk voor het gewas beginnen te worden? Veel beter toch? Zorg dus voor schuilplaatsen voor vogels en lok ze met wat voer. Nog leuk ook al dat gevladder in de tuin.

Plantadvies

• Jolanda

en wat te doen bij rupsen op mijn rode bessenstruiken. Er zijn een heleboel koolmeesjes in mijn tuin maar als die de rupsen niet zien hoe kan ik ze dan het beste bestrijden? Spuiten lijkt met niet zo lekker , pas na de oogst misschien. Wie weet raad ?