De mijne staat al in bloei, ik heb een paar topics naar beneden een foto gezet van mijn bonsai-exemplaar bij ‘lievelingsplant’. Het is mijn favoriet! Ik heb gemerkt dat sommige dingen helpen bij het in bloei brengen, ook bij zelf-gezaaide exemplaren (niet aan te raden trouwens, zaailingen bloeien slecht )
1. Het steeds blijven kort knippen van de zachte groene uitlopers, dus net zoals je voor een appelboompje zou doen bijvoorbeeld. Steeds de lange slierten inkorten in het groeiseizoen en dat mag tot op het eerste bladpaar zodat je veel korte, verhoute stukjes krijgt.
2. Is hij eenmaal op lengte, dan heb je meer kans dat hij zal bloeien, laat je hem in de lengte doorgroeien, dan weigert hij soms, dat ligt ook aan de soort. Teveel groei belemmert de bloei.
3. Ook bloeit hij beter als hij zich om een dun touwtje windt: hoe meer windingen, hoe meer bloei. Horizontale takken bloeien beter dan verticale.
4. Geef ook de juiste mest. Ik meng rozenmest (liever zo min mogelijk kunstmest, je hebt ook organische rozenmest) met een beetje vinassekali voor een goede bloei. Let wel op dat je van beide dan minder mest geeft dan op de verpakking staat omdat je twee soorten combineert.
5. Zon!
6. Gokje: vorst in de winter? Ze bloeien nu uitzonderlijk goed namelijk!