wisteria

• Annemarie

Lieve tuinliefhebbers,

Sinds een paar jaar ben ik aan het stoeien met een wisteria, eenmaal een paar trosjes blauwe bloemen, maar sindsdien ho maar. Nu heb ik h'm volgens mij vorig jaar “goed”gesnoeid", lange slierten tot op een cm of 10. Het blad komt nu weelderig tevoorschijn, maar de bloemen, kan ik die nu al zien? of komt dat later? Hebben jullie al bloeiende wisteria's?

gr. Annemarie

• de Haan

Hij staat bij mij in bloei en ik heb hem in begin januari gesnoeid.

Heb geduld hij komt in de loop der jaren wel.

In december snoeien is het beste.

• Annemarie

ok, ik zal nog een jaartje geduld hebben. Je snoeit in december zeg je, maar wat doe je met al die lange slierten die vanaf nu ontstaan?

En kan ik h'm nu goed inkorten en dan in december weer? ik vind h'm nu erg warrig en ik wil h'm eigenlijk wat platter en beter aanbinden.

• Katinka

De mijne staat al in bloei, ik heb een paar topics naar beneden een foto gezet van mijn bonsai-exemplaar bij ‘lievelingsplant’. Het is mijn favoriet! Ik heb gemerkt dat sommige dingen helpen bij het in bloei brengen, ook bij zelf-gezaaide exemplaren (niet aan te raden trouwens, zaailingen bloeien slecht ;))

1. Het steeds blijven kort knippen van de zachte groene uitlopers, dus net zoals je voor een appelboompje zou doen bijvoorbeeld. Steeds de lange slierten inkorten in het groeiseizoen en dat mag tot op het eerste bladpaar zodat je veel korte, verhoute stukjes krijgt.

2. Is hij eenmaal op lengte, dan heb je meer kans dat hij zal bloeien, laat je hem in de lengte doorgroeien, dan weigert hij soms, dat ligt ook aan de soort. Teveel groei belemmert de bloei.

3. Ook bloeit hij beter als hij zich om een dun touwtje windt: hoe meer windingen, hoe meer bloei. Horizontale takken bloeien beter dan verticale.

4. Geef ook de juiste mest. Ik meng rozenmest (liever zo min mogelijk kunstmest, je hebt ook organische rozenmest) met een beetje vinassekali voor een goede bloei. Let wel op dat je van beide dan minder mest geeft dan op de verpakking staat omdat je twee soorten combineert.

5. Zon!

6. Gokje: vorst in de winter? Ze bloeien nu uitzonderlijk goed namelijk!

• Marian

Gewoon terugknippen die lange slierten, dat kun je de gehele zomer doen.

In december,( of later, ik heb hem pas in maart gesnoeit, maar doe dit normaal in februari zo ongeveer) heb je dan niet zoveel snoeiwerk meer.

Ik zou ook nog een jaartje wachten, als je vorig jaar pas “ goed” gesnoeit, hij moet wel een kans krijgen om “ ronde” knoppen te maken.

• Paulus

de mijne bloeit:D!

ik ben hier in oktober komen wonen en heb hem toen direct gesnoeid , maar niet heel veel

• Plantadvies

Als het een zaailing is geweest, dan duurt het heel lang eer de blauwe regen gaat bloeien. Dat kan wel 10 tot 15 jaar duren en dan nog moet je gaan afvragen of deze gaat bloeien. Tevens is de snoei belangrijk. Daarom koopt men het liefst een blauwe regen die al in bloei staat. De standplaatst is ook belangrijk, lekker in de zon, waar de blauwe regen minstens 6 uur zon krijgt. De grond dient goed doorlatend en humusrijk te zijn. Om goed te bloeien mag je bij de Wisteria floribunda wel 10 jaar voor uittrekken. De Wisteria sinensis ongeveer 3 jaar.

Plantadvies

• Paulus

weet je toevallig ook welke soort ik heb?

• Annemarie

Wat een hoopvolle berichten; ik denk dat het aan “de snoei”ligt. Hij staat, slingert, al ongeveer 7 jaar, het is een geënte, ik denk een sinensis, als ik het blad vergelijk met foto's. Vorig jaar heb ik een paar bloeiende trossen gehad, maar dit jaar dus helemaal niets. Zodra het droog is ga ik er eens goed aan snoeien en dit jaar goed bijhouden.

Veel dank voor jullie adviezen. Ook wat betreft bemesting zal ik daar eens nauwekeuriger op letten.

Prettige zondag, een beetje nat hier, maar wel heerlijk voor de nogal droge tuin.\gr. Annemarie

• ann

Het verschil tussen de Wisteria soorten kun je goed zien aan de richting waarop ze groeien.

De W. floribunda groeit van rechts naar links dus met de klok mee.Deze bloeit pas na 10 jaar.

De W sinensis van links naar rechts dus tegen de klok in.Deze kan al na drie in bloei komen.

Er is een nieuwe soort Wisteria op de markt nl. de W.Amethust Falls deze heeft een mooie compacte bloei en wordt maar 4 meter hoog en bloeit vaak al in het eerste jaar. Deze wisteria zet wel geen zaad.

Je kunt een Wisteria het beste in bloei kopen. Zelf had ik ook een zaailing die niet wou bloeien en heb er toen maar een in bloei gekocht en heb er ieder jaar plezier van.

Ann