wisteria

• Katinka

• Annemarie

Hallo Katinka,

Nou zo'n foto had ik nu ook graag willen maken! maar daar lijkt het dus echt niet op.

En het verhaal van Ann met rechts- en linksdraaiend (lijkt wel op yoghurt!) moet ik nog eens goed gaan bekijken.

Maar het is duidelijk ik ga alle overtollige takken wegsnoeien en proberen om er opnieuw iets van te maken.

Bedankt allemaal.

groetjes Annemarie

• Katinka

Succes Annemarie, met geduld komt het vast goed!

Ik ben ook wat in de war van het verhaal van Ann, van links naar rechts groeiend is toch met de klok mee? Ik dacht dat sinensis=chinensis dus chinees en chinezen zijn links, dat was mijn ezelsbruggetje voor “linkswindend” en dat is toch tegen de klok in :?. Nu ben ik compleet in verwarring gebracht :D:D:D. Anyway, linksdraaiend moet je hebben voor je blauweregen en rechtsdraaiend voor je yoghurt ;).

• Hinke

Ik heb in sept. 2004 een Wisteria sinensis gekocht. Een niet bloeiende omdat de wel bloeiende al heel groot waren en zulke stevige vaste takken had die ik mij zelf niet meer om een rozenboog zag leiden. Maar helaas heeft hij nog nooit gebloeid. Vanaf het begin heb ik hem gesnoeid zoals hier op het prikbord ooit is aan gegeven. Maar ach, het blad is ook prachtig en een Prunus die hier staat duurde ook lang voordat die wat deed, dus voorlopig laat ik hem nog maar even staan en wie weet wordt het nog eens wat:-):-) Als ik er aan denk zal ik morgen eens kijken hoe hij er voor staat, afgelopen dagen niet opgelet:-)

Hinke.

• Mike

Lieve meiden,

In vergelijking met mij hebben jullie luxeproblemen. Want mijn wisteria's, telkens aangekocht (geen goedkope plantjes) en geplant, eerst voorspoedig groeiend en later wegkwijnend en afstervend, hadden, naar inmiddels duidelijk is, te lijden van de vraat van woelratten. Die hebben gewoon het complete wortelstelsel opgevreten. Van m'n tig wisteria's heb ik er nog maar eentje over. Een Alba, - die is gelukkig nog niet aangevreten. Staat ook op een aparte plek, misschien voelen de woelratten zich daar niet zo prettig. Gelukkig vol met knoppen, die op uitkomen staan. Wordt vastwel heel mooi straks.

Eergister heb ik toch maar weer een Amethyst Falls gekocht, - deze keer hou ik ‘m gewoon in pot, -dan moet het toch lukken lijkt me. Vind wisteria’s gewoonweg schitterend en kan het niet uitstaan, dat het hier gewoon maar niet wil lukken…

Mike

• Hinke

Zie je wel, het kan altijd erger!!:-) Heel erg jammer Mike want ze zijn inderdaad niet goedkoop. Hoop dat je in ieder geval van de mooie witte kunt genieten. En misschien lukt het hier nog dit jaar een veranda te bouwen, het lijkt me schitterend om daar een Wisteria langs te laten groeien maar dan koop ik dan een bloeiende, of tenminste één waarvan ik kan zien dat hij gebloeid heeft.

Hinke.,

• Paulus

als ik kijk naar de draaiing , die gaat met de klok mee , dus dan zou het een floribunda moeten zijn:D!

• Teuni

Mijn blauwe wisteria bloeit ook weer volop voor het 8e jaar. Ik snoei hem zo dat 't ie niet meer ruimte meer mag innemen. Je krijgt dan van die dikke knoestige takken met korte loten en is in de winter ook mooi om te zien. Die 6 jaar geleden heb gezaaid staat op een mindere plek en bloeit nu voor het 3e jaar. De bloemen zijn veel ieler en is ook wat later maar ik vind het al bijzonder dát hij bloeit.

Mike, wil je eens een foto plaatsen van de witte. Vind ik ook bijzonder mooi. Die had ik op stamvorm, is weggerot omdat hij te natte voeten had. Daarvan gezaaid en dat is die blauwe geworden. Dat vind ik toch wel een tegenvaller. Maar ik mag niet klagen.:)

gr. Teuni

• Daphne Kamps-Loffelt

Ik heb een goedkope blauwe regen gekocht in de supermarkt. Dat was zo'n 15 jaar geleden wel! Ik kwam net in mijn huidige huis wonen en heb hem in de border geplant. In die 15 jaar heeft hij nog nooit gebloeid. Ik kan wel zeggen dat ik super veel geduld heb gehad met deze plant. Na vijf jaar heb ik hem helemaal tot op de grond afgesnoeid. Weg dus. Andere plant moest het maar doen. Na 3 jaar kwam hij toch weer terug, Op twee andere plaatsen tegen de westmuur. Grappig vond ik dat en ben hem toen weer gaan laten groeien. Nog steeds heb ik hem daar staan, maar bloeien ho maar! Ik snoei hem 1x per jaar terug, staat niet te nat (eerder te droog), en geeft heel veel blad. Wat doe ik toch fout? Knoestige takken heeft hij niet. En bloeien kan hij want hij heeft 1x 3 bloemetjes gegeven vier jaar terug…. Een hele grote struik is het inmiddels geworden…

groetjes, Daphne

• anja

hallo allemaal.

we zijn zaterdag naar een bekende tuincentrum geweest omdat ik toch een witte regen wilde hebben.

ik heb gekeken of ze al bloemknoppen hadden maar niets.

er was een jongen die mij hielp en ik vertelde wat ik van de plant wist dat als je hem niet in bloei kocht dat het dan wel 15 jaar kon duren voor hij bloeide.

werd mij gevraagt van wie ik dit had want het klopte niet wat ik zei.

dat was een fabbeltje.

van de bekende tuinman had ik dit en toen begonnen ze te glimlachen ja maar mevrouw dat is een verkooptechniek.

ook werd er verteld dat deze na drie jaar bloeide en die er nu stonden waren al twee jaar.

ik heb de witte regen toch niet meegenomen ook omdat hij onder de naam blauwe regen stond.

maar werd er gezegt het is een witte regen en dat kon ik aan de naam alba zien.

ja dacht ik ze kunnen me zoveel wijs maken maar ik vertrouwde het niet.

waar moet ik op letten als ik een witte regen wil kopen?

wat ik nog wilde zeggen dat ze wel mooi zijn die blauwe regen die jullie laten zien.

en de anderen succes en ik hoop voor jullie dat je niet lang meer hoeft te wachten op bloemen.

groetjes anja