lavatera

• Joyce

Ik heb in de tuin een Lavatera staan, die staat er nu zo'n jaar of 5, inmiddels heeft deze heeft een hele dikke houte stam.

Ik heb ‘m in maart gesnoeid, maar op dit moment zit er heel weinig blad aan en vooral heel klein en een beetje raar blad. Het langste takje met blad is zo’n 5 cm, gaat dit nog wat worden of kan ik 'm er beter uithalen en een nieuwe neerzetten.

Ik heb weleens gehoord dat Lavatera's niet heel lang mee gaan.

Alvast bedankt.

Groeten, Joyce

• Margriet

Als er aan je dikke stam onderaan nog wat kluitjes blad zitten, kun je hem laten staan. Hij loopt dan weer uit.

Hij groeit in een maand of twee naar anderhalve meter.

Als je nu onderaan niks spannends ziet zitten, ook geen zwellende bladknoppen, kun je hem eruit halen en een nieuwe plaatsen. Lavatera's gaan inderdaad niet zo lang mee.

Gr. Margriet.

• Joyce

Hallo Margriet,

Dank je wel.

Er komt uit die stronk wel wat nieuw blad, maar geen nieuw blad/scheuten van onderaan.

Ik denk dat ik 'm er dan maar uit ga halen en een nieuwe plant.

Groeten Joyce

• Margriet

De stronk zit toch onderaan? Hoe hoog heb je hem afgezaagd?

Groet, Margriet.

• Joyce

Ik heb 'm op 20 cm afgezaagd.

Ik dacht dat je bedoelde dat er nieuwe scheuten uit de grond moeten komen, maar als alles uit de stronk moet komen zie ik het somber in.

Groeten, Joyce

• Margriet

Ja, Joyce, het moet uit die stronk komen. Daar moeten nu kluitjes nieuw blad zitten of zwellingen waaraan je kunt zien dat er blad aan zit te komen.

Krab nog even met je nagel. Groen: Laten staan.

Elke andere kleur dan groen: Haal er maar uit.

Gr. Margriet.