tuincentra en planten

• karin

Vanmiddag loop ik in verschillende tuincentra en schrik dan van de groote van de groente plantjes die zij hebben staan.

ik kweek de plantjes op in mn koude kas,(en ook wat binnenshuis) maar die zijn nog zooo klein (behalve de courgettes). ben ik nu zo laat of is dat allemaal warme kassen planten of??

wie is er nog meer bezig met een moestuin en hoever ben jij ermee??

heb buiten trouwens wel wat sla plantjes staan die ik binnnen opgekweekt had,verder heb ik buiten erwten in de grond gestopt.

ben ik nu zo veel te laat?

wie stelt mij gerust?

bedankt!

• Mike

Niks van aantrekken Karin. Die groenten-plantjes in de tuincentra zijn opgekweekt onder ideale omstandigheden in kassen. Bij verhuizing naar de volle grond zullen ze gauw een terugslag krijgen. En je zult zien dat je eigen kweeksels die supergrote kasplantjes uit de tuincentra al gauw zullen inhalen en zelfs overtroeven. Bovendien is het gewoon veel en veel leuker, om je eigen zaaisels te zien groeien..

Mike

• boerderij bert

Nee Karin, je bent echt niet te laat.Ook bij mij zijn de moestuinplantjes nog maar een paar centimeter hoog. Trouwens ook die voor de grote tuin. Je zou nog vorst kunnen krijgen, hoewel ik dat niet meer geloof, en dan zijn de meeste gekochte plantjes (uit de warme kas) het haasje. Ook ik heb erwten en tuinbonen , kroten en aardappels buiten staan in de volle grond. Aardappels komen net boven de grond en erwten staan nu ongeveer 7 cm. hoog. Met bonen wacht ik tot ca. 15 mei en wortelen worden morgen gezaaid. Ik heb een moestuintje van ca. 150 m2 bij de boerderij benevens een glazen kas van 36m2 en een plastic tunnel van 21 m2. Beide staan propvol met plantjes en aardbeien in pot. Dus Karin wees geduldig, je haalt die andere plantjes straks gewoon in. Boerderij bert.

• Margriet

Mensen worden gefopt door de tuincentra. Ze denken door al die grote planten (die ook daar binnen staan!) dat alles in de natuur ook al zo ver is.

Vervelend hoor. Die tuincentra slaan de natuur over, ze lopen gewoon 2 a 3 maanden vooruit.Krijgen we straks in juli alweer de Halloween pompoenen, bah. En grote struiken bloeiende Chrysanten, nog meer bah.

En er wordt mensen verteld dat de violentijd al voorbij is. Nou, hier niet hoor!

Ja, warme kasviolen,die zijn voorbij, die worden niet meer verkocht bij de tuincentra. Maar van de koude grond…….die zijn nu heerlijk groot en bloeien zo lekker!

Ach, hoeveel mensen hier komen om bloeiende Hortensia's. :-) Ik kan ze echt niet meer tellen. Ze zien die dingen in de tuincentra bloeien en willen dat ook en wel NU meteen!

Karin, de planten komen nu net goed aan de groei. De een wat groter dan de ander. Er kan nog vorst komen, de ijsheiligen zijn ergens 14-16 mei, dacht ik.

Dan is de echte tijd aangebroken om alles buiten te zetten. In de moestuin gaan de planten nu een beetje lekker groeien, Deze week is eigenlijk best heel goed.

Goede temp, wat regen en geen vorst. Ze gaan ontploffen! Let maar op!

Maak je geen zorgen, plant lekker en zaai je gek. :-)

Groeten, Margriet.

• karin

dankjulliewel voor de zeer positieve reacties… doet me echt te gek goed!!!

ik heb vanmiddag een aantal zaadjes gekocht en ga morgen weer lekker potjes vullen!!

hoe weet je nu of iets wel of niet overgepot kan worden? op sommige zakjes staat direct in de grond,maar bij sommige laten die info eruit.

vind het zelf prettiger om plantjes buiten te zetten,dan heb ik meer overzicht heb ik het idee.

de erwten die ik opgekweekt had,vinden het in de volle grond niets aan,ze zijn al bijna weg..

groetjes

• Margriet

Gewoon proberen.

Doe die erwten maar even over. Die houden van warme grond. En liever gewoon meteen buiten zaaien.

Gr. Margriet.

• ria

Ik erger me ook altijd als ik eens een keertje in een tuincentrum kom. Ik loop altijd direkt altijd langs de tafels met plantjes, ik kijk tegenwoordig niet eens meer, maar ik loop direkt naar datgene waarvoor ik kom, dit keer b.v. een regenmeter en bindmateriaal.

Over mijn moestuin:

De tuinbonen zaai ik wel altijd voor, in februari in de (onverwarmde) kas, ze staan nu in de volle grond en ze staan op het punt om al te gaan bloeien.

De peultjes en erwten kunnen niet zo goed tegen verplanten heb ik gemerkt, die kun je veel beter direkt in de grond zaaien (dat geldt overigens ook voor de Lathyrus). Ze staan nu al ongeveer 25 cm hoog tegen het gaas.

De vroege aardappels komen al op, ik heb radijs, rode biet en rucola gezaaid. Ook staan er slasoorten (voorgezaaid in de kas), uien, sjalotten.

Vorige week heb ik courgette, pompoen en komkommer in de kas in potjes gezaaid. En ook al wat sperziebonen. Maar die ga ik ook na half mei in de volle grond zaaien, dat gaat net als bij de erwtenfamilie toch beter.

Kruiden zaai ik ook altijd ter plaatse.

De kas staat op het ogenblik vol met tomatenplantjes, die ik in maart in de huiskamer heb gezaaid. En met potjes éénjarige en vaste plantjes.

Ik vind het altijd zo leuk dat de kale vlakte van de moestuin zo langzamerhand steeds voller en groener wordt.

Veel succes.

Ria

• cowi de boer

Ik vindt het ondertussen ook niet leuk meer,om in die tuincentra,s rond te lopen,of je moet nou echt op zoek zijn naar iets.

Al die voorgetrokken planten,en dan die prijzen. 4 a 5 euro voor een klein rot plantje.

Ik ga liever de omgeving af want langs de kant van de weg vindt je heel veel stalletjes met plantjes e.d. voor kleine prijsjes.Het zijn ook meestal stevige en sterke plantjes,want ze komen zo uit de tuin waar ze al een hele strijd hebben uitgevochten en de sterke blijven over.

gr. cowi