even een vraagje

• anja

goeden morgen allemaal.

ik heb bij de roos groene bladluis gezien wat moet ik gebruiken om ze weg te krijgen.

en klopt het dat de akelei al knoppen begint te krijgen?

groetjes anja

• Miepje

Erafknijpen met je vingers, Harde waterstraal erop richten. Dit een aantal dagen achterelkaar herhalen. Bestrijden met andere(al dan niet milieuvriendelijke of chemische) middelen

*D Miepje

• anja

ja ik knijp de blaadjes kapot van de roos.

en ik heb iets wits gezien heel klein wat is dat dan?

groetjes anja

• paula

Bij het doodknijpen van de luis moet je wel zorgen dat je het blad zo weinig mogelijk beschadigt. Bij mij bloeit de Akelei al een week. Dat “wit” is dat een beestje? Dan zou het witte vlieg kunnen zijn.

Paula

• anja

hallo paula.

dat zijn piep kleine witte stipjes,en ik heb groene luis,ik heb ook net een kleine groene rups gevonden dit allemaal zit in 1 roos.

en om een harde straal water te gebruiken denk ik dat ik de jonge blaadjes er ook af spuit.

ik zou kunnen kijken of ik voor de luis lieve heersbeestjes kan vinden maar wat moet ik voor de rest doen.

het lijkt wel of ik de vuurdoop krijg.

groetjes anja

• mw.lutetia

kan het geen wolluis zijn?die moet je dan even aanstippen met spiritus.luut

• carin

Gewoon niks aan doen aan die bladluis. Het weer is nu wat koel en regenachtig en dat helpt vaak al om de bladluis in bedwang te houden. Tenzij de rozen onder een dikke laag luizen bedekt zitten, zal er niet echt veel schade door ontstaan. De rups vang je er gewoon af. Bladluizen, rupsen, slakken etc, het hoort er allemaal bij. De natuur regelt het meestal vanzelf. Persoonlijk zou ik pas nadenken over spuiten als een plant aan een plaag ten onder dreigt te gaan en dat is bij bladluizen echt niet gauw het geval. Carin

• anja

hallo allemaal.

ik zal de foto op mijn weblog zetten want het lukt me niet om hem hier gelijk te plaatsen. http://seringkoningin.web-log.nl

groetjes anja

• Katinka

Ik zou de aangetaste bladeren weghalen (niet onder de roos op de grond leggen), en verder ziet hij er echt gezond en mooi uit, niets aan doen. Ik zie alleen geen witte stipjes op de foto?