doorloophoogte/afdakje?

• Katinka

Ik wil een afdakje maken, dat wordt een sedumdak. Het wordt dan al wel zo'n 25 tot 30 cm hoog van zichzelf, maar om er vanuit huis nog goed ‘op’ te kunnen kijken, mag het totaal eigenlijk niet hoger worden dan 2.10 m. Dat zou dus betekenen dat de onderkant (balken) van het afdakje op 1.90 beginnen. Zou dat te laag zijn? O.k. mijn neef is 2.02 m maar die komt niet zo vaak :D:D maar wij zijn wel al 1.85 (mijn man van zichzelf, ik met hakken… maar die draag ik niet in de tuin hahaha). Ik heb wel een draadje gespannen tussen twee palen om te kijken of we er onderdoor kunnen, maar dat is toch weer anders dan een heel afdak.

Wie heeft er een afdakje en op welke hoogte? Is het ‘intiem’ zo laag of is het alleen maar ‘lastig’? Wie denkt er met mij mee?

• Adrie

Tsja, dat hangt er maar van af.

Moet je er vaak onderdoor lopen? Dan zou ik toch iets hoger beginnen, zeg maar 2 meter, ook voor het psychologische effect.

Kun je in dat geval het afdak niet wat schuiner laten aflopen zodat je er van huis uit toch op kunt kijken? Die sedum blijft tóch wel zitten.

Maar als het meer een afdak voor de sier is, waar je nauwelijks onder hoeft te zijn kan 1.90 meter ook prima lijkt me.

• maria

Houd er wel rekening mee of je ook wel eens met een lang en uitstekend stuk tuingereedschap onder dat afdakje moet doorlopen..Ik vind 5 cm vrije ruimte aan de bovenkant wel krapjes, je zult daarbij altijd de neiging hebben om te bukken als je er onderdoor wilt gaan.

Maria, die altijd in restaurants om een kussen moet vragen omdat de tafel te hoog is, en die al jarenlang haar tuinhulp verwijt dat hij boomtakken veel te hoog afzaagt.

• Katinka

We hoeven er niet onderdoor te lopen naar een ander deel van de tuin, het loopt daar dood zeg maar. De bedoeling is er een zitje onder te maken. Het dakje schuin maken heb ik ook al aan gedacht, maar ons huis is zo'n moderne vierkante blokkendoos met plat dak, het past er dan helaas niet bij als ik in de tuin een schuin dakje maak. Ik kan het gewoon niet visualiseren, de hoogte, maar ik heb nog wel wat weken voordat de timmerman komt gelukkig ;) *piekert verder*

• Gé.

Moet je dan alleen het hele afdak met sedum bedekken als je alleen tegen het eerste stukje aan kan kijken en er toch niet boven op kan kijken?

Dan lijkt het mij makelijker om met licht afschot een simpel plat dak te maken met aan de voorzijde een rand met sedum van bijv. 30 cm , de rest zie je toch niet (en het scheelt aanzienlijk in de benodigde sterkte van de dakplaten door het gewicht van vochtige beplanting bij en na regen daar die anders snel zullen gaan doorzakken) .

Een alternatief kan ook zijn om een raster op palen aan te brengen en hier een kiwi over en door te laten groeien of een blauwe regen o.i.d.

• Katinka

Hallo Gé, bedankt voor het meedenken. Het moet echt een dakje worden, waar je lekker droog kunt zitten. Het probleem is inderdaad het gewicht, zonder sedum en substraat, zijn er minder dikke balken nodig en kan het geheel dus wél lager. Dat wil ik ook graag, want de tuin is daar lager, bij de sloot, en ik wil graag over het dakje heen kunnen kijken. Dus ik had bedacht, als ik dan toch op het dakje neerkijk, wil ik wat moois zien, maar misschien wil ik wel iets onmogelijks :D:D.