vincetoxicum nigrum

• ren.

Goedendag

heeft iemand ervaring met deze plant/klimmer op internet wordt op de nederlandse sites niets gezegt over dat die zich erg uitbreid en wordt die als plant en als zaad aangeboden terwijl die in amerka een “pest” schijnt te zijn..Ben erg benieuwd of dat in nederland ook het geval is en of zo ja of die in toom te houden is

bvd

• Tuinprins

Voorop gesteld: ik ken de plant alleen van naam, heb er zelf geen ervaring mee.

Of een plant invasief is (of wordt) hangt in belangrijke mate af van de klimatologische omstandigheden. Vincetoxicum heeft warme zomers nodig om goed te gedijen. Ik heb zelf nooit iets gehoord dat deze plant een ‘pest’ in de tuin is of een bedreiging vormt voor onze inheemse flora.

In de Verenigde Staten is er op dit moment veel aandacht (hype!) voor het feit dat sommige tuinplanten een bedreiging kunnen vormen voor de inheemse flora. Zo wordt in sommige staten afgeraden om een vlinderstruik te planten omdat die zich sterk uitzaait en aldus uit de tuin ontsnapt en in theorie een bedreiging zou kunnen gaan vormen voor de inheemse bloemen en planten. In Nederland, met haar zeeklimaat, zaait de vlinderstruik zich niet of nauwelijks en vormt dus hier ook geen bedreiging. Zoiets zou het volgens mij dus ook kunnen zijn met Vincetoxicum al moet hierbij worden opgemerkt dat Vincetoxicum wortelstokken maakt en dan word ik altijd een beetje huiverig (ik denk bijvoorbeeld maar eens aan de Japanse duizendknoop).

Gegroet, de tuinprins

• paula

In Limburg zaait de vlinderstruik zich sterk uit. Op elk braak liggend stuk grond, vooral in industriegebieden staan er zat en die zijn allemaal komen “aanwaaien”.

Mooie struiken hoor, daar niet van maar het word wel erg gauw “onkruid”.

Paula