droog en op het zuiden

• Hinke

Deze foto is van juni 2007, toen was de lavendel nog prachtig. Vorig jaar al minder en nu is het niets meer:-) Ik wil dus graag iets anders, het moet tegen droogte kunnen, felle zon, harde wind en niet te hoog en te breed:-) iemand ideeën?

Hinke.

• anneke Im

Hinke

voor droge zonnige plekken.

Bletilla striata een soort aardorchidee 45cm

DIascia rigescensbodem bedekker25cm

en de roze teunisbloem oenothera speciosea rosea 45cm

uit het boek van Wim Oudshoorn

Dictamnus albus Purpureus vuurwerkplant staat er ook bij

groeten Anneke

• Hinke

Anneke bedankt voor je lijstje!! Ik heb ze even opgezocht. Op dit moment blijft voor mij alleen de Oenothera (teunisbloem) over. Volgens Neerlandstuin is de Blettilla een moerasplant, de Diascia niet al te winterhard en ik ben niet goed in afdekken van planten, bovendien waait hier toch altijd alles weg:-) en de Dictamnus wordt te hoog. Ik ga nog even verder kijken naar de Oenothera.

Fijne zondag, Hinke.

• paula

De Dictamnus wordt inderdaad veel te hoog. Als hij bloeit is ie wel een meter hoog. Ik heb de Bletilla ook, die wordt niet meer dan 40 cm. Dat moeras hoeft niet want ik heb hem (of beter hád) hem op 2 plekken staan, de natte plaats is hem van de winter niet goed bekomen; weggerot. Op de droge plek voelt hij zich duidelijk meer thuis, de bloemen beginnen te komen. Nadeel is ten opzichte van de Laveldel, de vrij korte bloei.

Paula

• Katinka

Kattenkruid, lijkt ook wel wat op lavendel, of anders misschien die salvia nemorosa ‘ostfriesland’?

• Margriet

Ja, ik zou het ook zoeken in de Salvia's.

Salvia nemorosa Mainacht is ook een mooie, gedrongen blauwe aarvorm die lang bloeit en makkelijk nog een 2e rondje gaat.

En wat dacht je van Erodium pelargoniflorum? Zeer makkelijk, bloeit eindeloos met wit/roze bloemen en mooi blad.

Ik heb in mijn moeilijke droge zuidrandje het zonneroosje gezet. Ze zien er prima uit, bloeien uiteraard nog niet maar kunnen die doogte erg goed hebben. Is niet goed winterhard.

Maar als je een beetje hetzelfde effect wilt als je Lavendel (die aarvorm) is een vaste Salvia nemorosa dè optie. “rose queen” is ook een beauty. Diep roze met lichtroze, bloei is geweldig. Mooie bladrozetten ook.

Bye, Margriet.

• carla

En is de Erigeron Karvinskianus of zoiets ook niet iets? Weet niet hoe winterhard die is maar is wel heel leuk voor zo´n plek.

• Hinke

Bedankt allemaal!! Ik denk dat een Salvia wel wat voor mij is. De Erodium zag ik toevallig vanmorgen ergens anders in de tuin dan waar ik hem ooit geplant heb:-) De ‘moederplant’ is volgens mij verdwenen. Maar leuke bloemetjes heeft hij wel.

Nu nog op zoek naar een adres die de soorten Salvia's heeft die jij noemt Margriet. Heb jij ze zelf ook? Ik heb hier nog iets staan wat ooit nog eens naar Alkmaar moet (of gehaald wordt vanuit Alkmaar:-)) misschien kan ik iets (laten) combineren.

Hinke.

• ton

droog en op het zuiden

klinkt als mijn eigen voortuin

heb zelf 3 verchillende soorten steenanjers ideaal

heb ze zelfs in een plantebak op mijn garage

sucses ton

• Margriet

Ja, ik heb ze allebei, vandaar dat ik ze goed ken en weet hoe ze presteren.

Gr. Margriet.