taxus

• Margreet

Hoe kun je taxus vermeerderen?

Ik heb er een boom van in de tuin staan dus ik zou stekken of zaaien kunnen proberen of misschien zijn er nog meer opties? Heeft iemand een idee?

Misschien wil ik aan de voorkant een kleine haag van taxus maken.

groetjes Margreet

• maria

Je kunt taxus stekken, in de nazomer of herfst met half verhoute twijgen van ongeveer 10 cm .Probleem is dat als de stekken eenmaal beworteld zijn, ze maar heel langzaam groeien.Niet voor niets is taxus zo duur!!

Je kunt ze ook zaaien.Maar voor een haag zou ik dat niet doen.Uit zaad krijg je nl. allemaal verschillende planten

Maria

• Marian

Bij ons wordt de taxus altijd gewoon gezaaid.

heeft 2 jaar op zaaibed nodig, dan nog 2 jaar uitgepland, en dan zijn ze ongeveer 30/50 cm hoog, en die gaan weg voor haagjes ;)

De nog grotere taxussen worden nog een keer op afstand uitgeplant, en die staan ook weer een jaar of 4-5, en die zijn voor grotere hagen ;)

En inderdaad is daarom taxus duur, je hebt minimaal al 4 jaar nodig eer je een fatsoenlijke plant hebt.

En het zaad is ook niet goedkoop.

Jonge zaailingen moeten de eerste maanden na opkomst wel afgedekt worden met schaduwdoek, anders verbranden ze.

• Margreet

Bedankt voor jullie antwoorden!

Ik denk dat ik van het najaar eens ga proberen met stekken, want zaaien… lukt me niet altijd even goed. (zaad ligt hier nu wel in overvloed in m'n tuin… komt zo van de boom afwaaien… dus dat is het probleem niet)

Maar goed, voordat je dan een flinke haag hebt (ook al is hij dan laag) duurt het een poosje.

De boom die we nu in de tuin hebben staan hersteld zich inderdaad ook langzaam van een herstel-“operatie” drie jaar geleden, hij wordt langzamerhand al weer mooi!

groetjes Margreet

• mtb

Wanneer je taxus in de tuin hebt staan komen er regelmatig ergens anders ook jonge plantjes op.(bij ons tenminste)

Dit is doordat de vogels het zaad op hebben gegeten en elders uitwerpen.

• maria

Dat gebeurt inderdaad, maar lang niet overal.Blijkbaar moet het bodemmilieu ook geschikt zijn om het zaad te laten ontkiemen.Net zoals jonge taxusplanten lang niet in iedere grondsoort gedijen.Taxus wil bij mij wel redelijk groeien en ik heb ook wel boompjes met bessen er aan, maar ik ben nog nooit een jong pas ontkiemd taxusplantje tegengekomen.Ook heb ik wel eens een partijtje heel jonge zaailingen gekocht(één- of tweejarig) maar daarvan heeft geen één het overleefd.

Maria

• Margriet

Taxus houdt beslist niet van natte voeten, misschien ligt daar de oorzaak, Maria.

Gr. Margriet.

• maria

Nee, dat bosje ligt flink boven A.P.en is nooit nat.Maar het is opgebrachte grond en ik denk dat het ligt aan het feit dat de grond nog onvoldoende geschikte bodemschimmels bevat.Ook hulst groeit daar (nog ) niet, en wél op de oude huiskavel

Ik heb ook taxus staan op de oude huiskavel.En vroeger bouwde men boerderijen en woonhuizen hier altijd op zandruggen

Maria