pieris forest flame

• karin

hallo

vanmorgen weer ff lekker geshopt in een tuincentrum.

ik had (en dat is nieuw voor mij hoor) echt een lijstje met wensen bij me,voordat ik me weer dingen ga aanschaffen die ik niet kan of wil plaatsen.. :)

ik heb een pioenroos gekocht (al jaren een wens van mn man),een pierus forest flame (vrschilkkelijk mooi), en een sneeuwballen boom,ben altijd jaloers op die dingen in andermans tuin.. zo en allemaal gekocht en geslaagd weer thuisgekomen.

dat plaatsen is altijd wel weer n werk he..

nu las ik dat een pieris niet in de volle zon wilt,wie weet in hoeverre dat ook is,wie heeft ervaring met deze plant? had nl een mooie plek voor hem bedacht op een heuvel aan mn vijver,maar daar is wel de hele dag zon… dus??

• Paulus

in mijn tuin staan overal pierissen, ook de forest flame, die op het oosten doen het het best, op het zuiden het minst

• Hinke

Ik weet niet of het alleen de zon is, kan ook grond soort zijn maar mijn Pierus deed het niet in de tuin waar hij veel zon kreeg. Vorig jaar heb ik hem in een pot gezet, staat nog wel deels in de zon maar doet het nu aanzienlijk beter.

En de sneeuwballen boom? Is dat een Viburnum struik? Die doet het bij mij wel goed, heeft nu al prachtige bloemen, sneeuwballen:-) En de pioenroos heeft dit jaar voor het eerst knoppen, vorig jaar geplant. Succes met je nieuwe aankopen, altijd leuk!!

Hinke.

• anja

hallo karin

ja dat is altijd leuk om nieuwe planten te kopen.

ik had laatst weer wat planten erbij gekocht.

en ik vind het dan ook leuk als andere mensen ook zo blij zijn met hun aankopen.

veel plezier met je nieuwe aankopen.

groetjes anja

• Annabel

Ik ga altijd elke week even kijken in het tuincentrum, tot eind juni, of er iets nieuws is wat ik nog niet heb. Aangezien planten bloeiend aangeboden worden kan je dan meteen goed zien wat je koopt, en dat is dan weer een goede aanwijzing dat de plant geen aantasting onder de leden heeft. Grote partijen zijn meestal het gezondst. Winkeldochters daar is meestal iets mis mee.

De sneeuwballenboom, daar heb je er verschillende van, wintergroene (Viburnum Tinus, Viburnum Plicatum) en bladverliezende (Viburnum Opulus) die op witte hortensia's lijken zo mooi. Ze houden van halfzon terwijl ze niet dood gaan van meer of minder zon.

De Pieris is een ander verhaal, houdt niet van teveel zon, doet het ook prima in de schaduw, maar daar krijgt hij vaak niet genoeg lichtprikkels om bloemknoppen aan de leggen. De laatste moet speciale zure grond, die ook bestemd is voor Rhododendrons. Je kan ook de helft tuinturf door de bodem mengen. Ze houden van goed gedraineerde grond, dus geen klei. Ook niet van een plantgat in klei omdat daar dan al het water in loopt. Succes!

• karin

bedankt voor jullie antwoorden…

de sneeuwballenboom is een viburnum plicatum,dus groenblijvend? dat zie ik op het kaartje nergens op staan,maar ben wel blij verrast..

voor de pierus ben ik nog een plekkie aan het zoeken,wil hem eigenlijk heel graag op de heuvel bij de vijver,maar denk datie dan teveel zon krijgt,maar in de voortuin had ik er een staan,die stond op het zuiden,maar wel achter een heg,en deed het helemaal niet. die heb ik al en tijdje op die heuvel staan.denk toch dat ik deze erbij zet.

heerlijk..weer in de tuin bezig zijn..enn..zijn jullie ook zo blij met de regen van vandaag,wat had de tuin dat nodig he!!!

• carin

Ik heb een viburnum plicatum Mariesii in de tuin en die is echt met zekerheid niet wintergroen. Wel een prachtige struik, de mariesii heeft geen sneeuwballenbloemen, maar meer gelaagde takken met nu witte schermbloemen.

De tinus is wel wintergroen en nog een aantal andere viburnums, maar de plicatum niet.

Carin

• Viola

De sneeuwbal is Viburnum opulus Roseum.

Ik heb hem al heel lang, is zeker 2 mtr hoog, staat op het zuiden en is niet groenblijvend.

Heeft wel vaak last van luis als hij te droog staat.

Viola

• Miep

onze pieris stond ook niet zo lekker, eigenlijk te dicht op het (warme) terras. Ze staat nu meer in de buurt van de bomen en bamboe en is heel dankbaar voor haar nieuwe plek, maakt eindelijk nieuwe blaadjes. Dus met schade en schande (ai) worden wij wijzer over deze decoratieve heester.

• Annabel

Hé wat raar, ik heb hier een officieel kaartje met foto, van Floramedia, wat aan een Viburnum Plicatum Watanabe vastzat, en daarop staat: bladhoudend. Vreemd genoeg staat het alleen maar op dit kaartje, googlen leverde geen bevestiging op. Jammer. Ook de bewering dat hij van mei tot september zou bloeien blijkt niet waar.