Draadalg in de vijver

• Jan

Geachte tuinliefhebbers,

Ik heb last van (veel) draadalg in mijn vijver. Het betreft een vijver van ruim 1000 liter waarin drie waterloopjes zitten (aangevoerd door een waterpomp). In de vijver staan twee bakken met zuurstofplantjes. De vijver staat niet in de volle zon, maar ook niet in de volle schaduw. Er zitten vijf visjes in.

Wie heeft er een goed advies.

Alvast dank.

Jan

• Paulus

draadalg is erg nuttig voor je vijverwater , dus even met een stokje in ronddraaien zodat het eraan blijft zitten ( net spaghetti) dan het bosje van de stok halen , losse prop van maken en ergens in het water weer “verstoppen”tussen stenen bijvoorbeeld , zo kan het zijn zuiverende werk blijven doen

• Plantadvies

Probeer ook wat meer zuurstofrijke planten te gebruiken, dan heb je er wat minder last van.

Plantadvies

• Katinka

Als door de waterloopjes veel beweging in het water is krijg je dit effect soms. Je zou wat meer moerasplanten kunnen gebruiken, bijvoorbeeld in of aan het einde van je waterloopje, dat vertraagt de stroming en ze verbruiken ook veel voedingsstoffen.

• greet

ik heb zelf een koivijver 36kuub.

en ik heb er ook veel last van.

ik heb een grote waterlelie in de vijver en een plantenfilter.

2 grote filtersystemen en ik word er elk jaar weer gek van.

het is soms zo erg dat mijn pompen vast gaan lopen.

ik gooi er elk jaar een algenkuurtje in op basis van bacterien werkt perfekt en mijn vissen hebben er geen last van.

ik heb een gt-sonic gekocht verleden jaar zou met ultrasone geluidsgolven algen laten verdwijnen.

helaas is het resultaat niet goed en het aparaat koste 1700 euro.

volgens de verkoper staan ze niet goed afgesteld dus ik krijg een nieuwe.

ze zijn nu in produktie maar je begrijpt het al mijn vijver is een groene oase.

ik heb dus gisteren weer even het poeder gebruikt en nu is hij met een week kraakhelder en schoon.

heb het wel vergoed gekregen van de gt-sonic importeur.

ik laat mijn verloop met de gt-sonic nog weten.

groeten greet

• Jan

Aan allen die hebben gereageerd,

Dank voor het lezen van mijn oproep/vraag en dank voor jullie adviezen.

Ik wens jullie een algloze zomer.

Jan