wisteria

• Lisa

Zaterdag heb ik een wisteria sinensis gekregen die ongeveer anderhalve meter hoog is. De plant bestaat uit drie takken die om bamboestokjes gewikkeld zitten.

Ik zou zo graag een boomvorm van deze blauwe regen willen (ik was helemaal weg van de mooie blauwe regen in pot van Katinka) maar weet niet wat ik nou met deze drie takken aanmoet. Moet ik er twee weghalen zodat er maar 1 verticale tak overblijft, of moet ik het zo laten? Hoe kan ik hier een boomvorm van laten groeien??

Gr. Lisa

• paula

Losjes in elkaar vlechten. Dan hoef je niks te verwijderen.

Paula

• Lisa

Dat is een snel antwoord! Dankjewel Paula :)

• Katinka

Hallo Lisa, zal ik vertellen hoe ik dat heb gedaan. Ik ben ook blauwe regen-fan :).

Ik heb één stam door laten groeien tot de gewenste hoogte. Is die stam nog niet zo dik, dan gebruik je tijdelijk een steunstok (bamboe of zo).

Daarna heb ik drie nieuwe uitlopers laten doorgroeien om wat dikker ijzerdraad heen. Eigenlijk zoals ze bij bonsai bomen doen.

Dat ijzerdraad heb ik gewoon aan het stammetje vastgemaakt en in de gewenste grillige vorm gebogen (nu is dik ijzerdraad toch al niet makkelijk recht te buigen ;)). In het begin zijn de uitlopers heel dun en soepel, kun je er alle kanten mee op, later verhouten ze en worden ze lekker stevig en kun je het ijzerdraad verwijderen.

Die drie takken heb ik ook weer afgeknipt op de gewenste lengte en daaruit heb ik weer twee takken laten uitgroeien op ijzerdraad. In totaal heb ik dus 3 x 2 takken. Aan het einde daarvan heb ik steeds ‘geknot’ zoals je bij fruitbomen doet, om de bloei te bevorderen. Alle groen dat op andere plekken groeit, haal ik steeds van de stammetjes weg omdat ik ook nog wat in de pot wil laten groeien en die plantjes hebben ook licht nodig.

Succes!

• Lisa

Dankjewel voor de uitgebreide beschrijving Katinka, nou is het me helemaal duidelijk.

Ik ga het op deze manier proberen, bedankt!

Gr. Lisa

• Katinka

p.s. ik heb ook een bonsai-wingerd:

en ik werk nog aan een bonsai-clematis op (eigen) stam… dat gaat een langdurige kwestie worden maar ach, heb ik wat te knutselen!

• Lisa

Wat ziet zo'n bonsai wingerd er leuk uit. Jij hebt wel creatieve ideetjes voor planten in pot joh, leuk hoor. Een aantal jaren geleden vond ik een piepklein berkje in de tuin van mijn ouders, en wilde daar een bonsai van zien te maken.

Het boompje deed het beter dan ik had verwacht, en ik had er echt lol in, maar helaas is het in het derde jaar gesneuveld toen we terugkwamen van vakantie.

Het schijnt toen flink gestormd te hebben, en het boompje lag geknakt naast de scherven op de grond.

• Piet

Hallo Lisa, ik zie dat je al goede adviesen hebt gekregen.

Ik heb ook een Wisteria sinensis als “boom”. Die staat er nu 10 jaar.

Het doel is heel anders, namelijk een landschaps-element vormen in een Zen-tuin.

In dit geval een soort van wolkendek bij de “berg” Sumeru (zie de link).

Vorige week had ik al meer dan 600 bloemtrossen, soms meer dan 40 cm lang.

De plant staat nu 10 jaar in mijn tuin.

Je moet heel streng zijn en heel veel (wild)groei vroegtijdig weghalen.

Zie ook:

• A.S.

wat een plaatje !!!!!!!!!!!

erg mooi !!!
  • Lisa

Oh wat is dit prachtig Piet , wat een enorme bloemenzee zo, mooi !

Gr. Lisa