ik probeer het nog een keer

• carla

Toch kun je ook daar terecht als het niet lukt hoor. Dan krijg je nieuwe planten.

Maar ik geef toe dat die van easyplant er gezonder uitzien.

Maar ook ik heb weleens wat besteld bij de bakker en toen het niet beviel gebeld en kreeg goed advies of anders nieuwe planten.

Carla

• Manda

Ik heb voor het eerst van mijn leven bij Bakker besteld en wist niet wat ik zag toen ik de doos open maakte. Ik had me totaal niet gerealiseerd hoe groot (klein) de planten zouden zijn. Sommige waren niet meer dan een stukje wortelstok…..

Er zit een beschrijving bij dat de planten in winter-rust zijn. Alle planten zijn goed aangeslagen en groeien goed, maar ik vind ze nog wel wat mager vergeleken met bij het tuincentrum aangeschafte planten.

• anja

hallo manda

die ervaring heb ik dus ook en ik schrok eerlijk gezegt ook.

maar het is een goede leerschool om uit te kijken waar je spullen koopt.

toch vind ik wel dat we ze een kans moeten geven om als planten niet aanslaan dat goed te maken.

als dat niet lukt weten we genoeg en kunnen we andere mensen het advies geven om geen planten zo te kopen.

eigenlijk is het toch beter om planten te kopen die al groen blad hebben maar ook dan kan het verkeert gaan.

dus we hopen het beste er maar van.

groetjes anja

• jwrcp

Bij beide genoemde verkopers heb ik goede ervaringen, hoewel de Bakker duur is. Als onverhoopt een plant niet aanslaat krijg je nieuwe, of een tegoedbon. Het is logisch dat de planten die je krijgt klein zijn, of nog in winterrust, dat zegt niets over de kwaliteit. De planten in tuincentra zijn vaak voorgetrokken en kun je al bloeiend kopen terwijl het daar helemaal de tijd nog niet voor is; dat is pas raar! Ik zag zelfs al bloeiende dahlia's.

• martine

nou ja, niet goed wakker, mijn naam is gewoon Martine…..

• Margriet

Precies!

Ik zie elk jaar dat mijn zelf gekweekte eenjarigen zeer klein beginnen maar uiteindelijk veel mooier en langer bloeien dan al groter gekochte eenjarigen.

Ik heb het al eens eerder gezegd: De tuincentra laten ons geloven dat het al volop zomer is. Het is 's nachts 5 graden! Dat is schrikken hoor, voor die voorgetrokken kasplantjes.

Wacht maar rustig tot de IJsheiligen zijn geweest. Dan pas kun je echt helemaal los gaan.

Voor vaste planten geldt dit natuurlijk niet, die kun je jaarrond planten als het niet vriest.

Groeten, Margriet.

• Tuinprins

De reden dat de planten van Easyplant en Bakker zo klein zijn ligt aan het feit dat die bedrijven sterk rekening moeten houden met de verzendkosten. Wat je bij die bedrijven meestal krijgt is beworteld stek, jong plantgoed of kleine zaailingen die je zelf moet verder kweken. Zou je je planten in een P9 kweekpot of een 2 liter container willen hebben dan worden de planten eenvoudig te duur. Een bedrijf als Esveld heeft hier veel minder last van omdat het een bijzonder assortiment heeft dat vooral in het buitenland moeilijk verkrijgbaar is. Kopers nemen dan de hoge verzendkosten op de koop toe.

De plantjes van Easyplant zou je eigenlijk eerst in een groter kweekpotje moeten zetten, laten doorwortelen en dan pas in de tuin (volle grond) zetten.

Gegroet, de tuinprins