probleem met jonge rozenblaadjes

• Brigitte Verkuijl

Mijn roos climbing iceberg loopt erg mooi uit, alleen krullen alle nieuwe jonge blaadjes om naar de nerf vh blad:? Ik heb al gelezen over rupsjes maar de blaadjes zijn niet beschadigd. En als ik ze open rol zie ik er nis aan, geen poepjes niks….

Wat in vredesnaam kan dit zijn?

• Brigitte Verkuijl

Heb het al gevonden…

Was al bang voor een wespje en dat was terecht. Echter dacht ik dat in alle blaadjes een beestje zou zitten.Dat word knippen morgen…

Hier het artikel:

Veel minder gekend, maar even ontsierend is de schade veroorzaakt door de rozenzaagwesp. De volwassen wesp prikt bij de ei-afleg in de hoofdnerf van het rozenblad. Deze gaat, omwille van een ‘allergische’ reactie op de secreties van deze zaagwesp, sterk omkrullen. De zaagwesp prikt echter méér bladeren aan dan de eieren die ze aflegt. Daardoor zijn er vaak omgekrulde topbladeren te zien waarin zich géén bleekgroen bastaardrupsje bevindt.

De opgekrulde blaadjes waarin wél een lichtgroen bastaardrupsje leeft worden geleidelijk opgegeten. Ze worden dichtgehouden door zijdeachtige draadjes. Er is gelukkig maar één generatie per jaar. Opgekrulde bladeren waarin geen bastaardrups zit, vergelen en sterven langzaam af. In het bijzonder bij warmer weer is er meer aantasting mogelijk, omdat de zaagwespen dan actiever zijn en er meer eitjes worden afgelegd. Algemeen gezien is een aantasting zelden in die mate, dat er chemisch moet worden ingegrepen. De schade kan eigenlijk moeilijk voorkomen worden. De volwassen wijfjes leggen in mei hun eitjes af, waarna de ontluikende bastaardrupsen gedurende een 6-tal weken aan de opgekrulde bladeren vreten. De volgroeide bastaardrups overwintert in een cocon in de bodem waar hij in het voorjaar verpopt. Bij aantasting kan men best de aangetaste bladeren allemaal wegknippen en vernietigen, om zo de cyclus naar volgend jaar te doorbreken.

• Teuni

Ik heb er ook veel last van. Bij bijna elke roos zitten er wel bladeren die helemaal opgerold zijn. Ik knip ze zo veel mogelijk weg.

gr. Teuni

• carla

Ik heb ook dat bij veel rozen de blaadjes opgerold zijn waar dan ook niks in zit.

Maar afgezien van een klein gaatje hier en daar heeft de roos er verder weinig last van.

Ik zie dit elk jaar wel even al had ik het `vroeger` niet in alle rozen.

Ik zal dit jaar even goed in de gaten houden of de blaadjes afvallen of niet.Ik dacht van me te herinneren van niet….

Carla

• wilma c

goh,,,hoe is het mogelijk! Heb al zo lang als ik me kan herinneren een rozentuin. Nog nooit mee gemaakt sinds dit voorjaar :-( bijna alle rozen zitten vol ongekrulde blaadjes.

• Brigitte Verkuijl

dat heb ik dus ook. Nooit last van gehad in alle jaren en nu:?