nog een phlox vraagje (lage soorten)

• Brigitte Verkuijl

Hoe scheuren jullie deze? Ik heb soorten die erg groot worden in de border en wil ze verkleinen en in een andere border poten ipv weggooien, ben erg gek op phloxen:D Gooien jullie ook het hart weg omdat ze zeggen dat deze uitputten na een aantal jaar… heb er nog niks van gemerkt,sterker nog die van mij groeien als kool….

• Tuinprins

Er is volgens mij een groot verschil tussen lage phloxen (voorjaarsbloeiers) en hoge phloxen (zomer bloeiers). De hoge phloxen knappen sterk op als ze om de paar jaar worden gescheurd en in verse tuingrond worden geplant. Volgens mij hoeven de lage phloxen niet perse om de paar jaar gescheurd te worden (al lijkt mij het weinig kwaad te kunnen).

Gegroet, de tuinprins

• Nina

Als de bloei van de hoge ploxen te wensen overlaat gewoon een pol uitsteken, Met de spa in stukken delen en opnieuw planten op de gewenste plekken. Beetje mest en in het begin regelmatig water geven. Zelf vind ik de beste tijd september/oktober maar nu kan het ook nog.

Nina

• anneke ruesink

Ik heb al jaren Phlox planten in de tuin. Ze stonden er al toen we hier 16 jaar geleden kwamen wonen, maar ze bloeien niet. Wie kan mijn tips geven om de phloxen weer aan het bloeien te krijgen?

• Margriet

Hoi Anneke,

Je moet de Phloxen even verjongen.

Zet de schop erin, splits de kluiten en haal oude en verhoute delen zoveel mogelijk weg.

Spit de aarde even en plant de overgebleven stukken weer uit. Het ziet er eventjes niet uit maar dat trekt heel snel bij.

Wat mest erbij en water geven, komt helemaal goed.

Mijn advies zou trouwens zijn om eens te kijken naar wat nieuwe Phloxen. De nieuwe generaties zijn veel langer meeldauwvrij en bloeien ook langer en rijker.

De kleurschakeringen zijn bijna onbeperkt.

Groeten, Margriet.