spinselmot

• Francien Snijder

Onze boom, die twee weken geleden nog zo prachtig stond te bloeien, is in slechts 1 week helemaal kaal gevreten door de spinselmot.

Ieder jaar is het kort na de bloei prijs, maar nog nooit was hij echt helemaal kaal.

Weet iemand waarom en hoe de stammen bedekt worden met spinsel? Al die netjes (zakjes) met rupsen ken ik, dat is om de rupsen te beschermen tegen vogels, maar waarom die bedekking op de stam. De rupsen kruipen erlangs naar beneden en weer naar boven. Het ziet eruit alsof de stammen “een panty”aanhebben. Worden daar misschien de nieuwe eitjes op gelegd door de motjes die later komen?

• maria

http://www.neerlandstuin.nl/ziekplagen/stippelmot.html

Hier vind je informatie over de spinselmot.

Als die eenmaal in je omgeving zit, krijg je hem niet meer weg.Hier in de omgeving is hij endemisch.in sommige jaren worden alle meidoorns en sleedoorns kaalgevreten en dat is dan een heel spookachtig gezicht.Het doet dan denken aan een oude zwart-wit film van een kasteel met spoken.

Bestrijden op locaal niveau heeft dan ook geen zin.Ik heb wel eens ergens iets gelezen over de plaats waar de motjes hun eieren leggen en dat je die plekken dan in de winter zou kunnen behandelen met een of ander gif.Maar daar is bij mij geen beginnen aan.En bovendien heb ik de indruk dat 's winters veel vogels eten van die eitjes.En ondanks de beweringen van de gifproducenten sta ik heel argwanend tegenover het gebruik ervan!

Dat de rupsen ook over de stam lopen heeft misschien te maken het feit dat ze van daaruit “de takken opgaan”, die kaalvreten, en dan op zoek gaan naar een volgende boom.En zo te zien kunnen ze daar bij jou niet vanaf de uiteinden van een tak“overstappen ”op een volgende boom.Maar dit is maar een veronderstelling.

Ik zal nog eens gaan zoeken naar die winterbestrijding.Maar daar heb ik nu geen tijd voor, het zou later op de dag weer gaan regenen, dus moet ik nu naar buiten!

Maria

• Olga

Hallo Francien,

Ook ik houd argwanend mijn appelboom in de gaten. Dit is het derde seizoen dat ik de (volks)tuin heb en de vorige twee jaar inderdaad spinselmot.

Nu nog niet… Straks ga ik weer kijken. Deze winter heb ik op aanraden een lijmband om de stam gehad. Ik weet pas of deze geholpen heeft als mijn buren wèl, zoals vorige jaren, spinselmot hebben. Natuurlijk hoop ik voor hen van niet, maar als het wel zo is, weet ik dat de lijmband helpt. Nog even afwachten dus.

Als je zonder gif die krengen kwijtwilt zul je de spinsels met de hand moeten verwijderen eventueel met hulp van een waterspuit. (een buurman heeft hier vorig jaar goed succes van gehad) Dit voorjaar heb ik mijn appelboom flink gesnoeid, Ik kan er nu beter bij om dit vieze klusje te doen.

Olga

• Martijn

Ik lees met veel interesse over jullie ervaringen met de spinselmot. Onze appelboom zit er helaas onder. Weten jullie of er een kans is dat andere planten en struiken (bijvoorbeeld onze druif) getroffen worden?

Martijn

• Francien Snijder

De boom die bij ons helemaal kaalgegeten is door de spinselmot wordt a.s. zaterdag gekapt.

Het is heel zonde, want enkele weken geleden was het, toen hij prachtig stond te bloeien, een plaatje.

Elk jaar is het hetzelfde, bloei, een dag of 4, dan al de eerste opgerolde blaadjes en dan………

10.000' den rupsen. Een enkel vogeltje eet ervan, wij hebben er heel veel overlast van. Hij staat op een punt dat we er enkele keren per dag onderdoor moeten lopen. Je hebt dan de draden en rupsen op je kleding. De buxus die eronder staat is aangetast, de krentenstruiken die ernaast staan zijn gedeeltelijk opgegeten, de daglelies er schuin onder zijn grotendeels bruin door de netten en rupsen erin, de toverhazelaar er onder is een groot deel van zijn blad kwijt.

Nu is het besluit gevallen, zeker nadat het dit jaar zo erg was als nooit eerder, hij moet weg.

Hoe dapper hij nu alweer blaadjes staat te maken, het is niet anders.

Andere bomen en struiken worden, hoewel er veel wordt gezegd van niet, zeker wel aangetast. Niet dat het fataal is, maar het mooi is er wekenlang af.