uitgebloeide akelei

• Caroline

Ik heb een wilde akelei gekocht die van mei tot juli zou bloeien. De akelei was al in bloei toen ik het bij het tuincentrum kocht. Nu is deze bijna uitgebloeid. Moet ik nu de bloemen verwijderen en komt er dan een tweede bloei. Of was dit het?

Ik hoor het graag van jullie.

Groetjes Caroline

• anneke Im

Caroline deze Akelei is gezaaid in ee kas en is daarom al vroeg in bloei.

Bloeitijd klopt wel maar ze bloeien maar1 keer .ik heb verschillende soorten in de voor en achter tuin.

achter bloeien ze al en in de voortuin komen ze nog daar zijn ze iets later .ligt op het noorden achter op het zuiden .

Ik laat de bloemen er altijd aan zitten . Anneke

• cowi de boer

de bloemen lekker laten zitten,als ze uitgebloeid zijn dan komen ze vol te zitten met mooie zwarte korrels,het zaad. Die vinden hun weg wel op de grond,en volgend jaar meer akeleien.

gr. cowi

• maria

Hier bloeien de “wilde” akeleien al een hele poos eerst in de kas en daarna buiten. Het leuke van akelei is dat het zaad overal in terecht kan komen( bv in potten van kuipplanten, tussen de stenen van een pad enz) en dan weer bloeiende planten geeft.

Dus: bloemen niet afknippen.Maar ja, ik ben geen tuinier, en heb er geen moeite mee als planten zich een eigen plekje zoeken in mijn tuin of in mijn bloempotten!

Maria

• Hinke

Bij mij bloeien de akeleien nu overal, ik knip nooit de uitgebloeide bloemen eruit. Staat zo leuk die zaad dozen en ik heb net als Maria, overal zaailingen, waar ik ze niet wil haal ik ze weg, maar dat is meestal alleen op de paadjes:-) of als het echt wat te veel wordt maar verder mogen ze overal gaan staan:-):-)

Maar asl je geen zaailingen wilt, kun je beter de zaad dozen eruit knippen.

Hinke.

• Caroline

Dank voor jullie reakties!

Ik laat de bloemen er maar aan zitten. Zonde om ze ervan af te knippen. En de border is net aangelegd, dus van mij mag er wel wat uitgezaaid worden.

Groetjes Caroline