Salvia Mainacht

• Elma

Deze foto toont links Salvia Mainacht, die vorig jaar geplant is, althans zoals ze genoemd werden bij Intratuin.

Aangezien in dit blok meerdere Salvia's Mainacht stonden en er een paar niet meer opkwamen, heb ik nieuwe gekocht. 7 jaar geleden waren de andere aangeplant, ook Mainacht, dat wist ik zeker, echter nu blijkt dat de “nieuwe” er heel anders uitzien.(veel grover en lang niet zulk fijn blad)

Had ik dan eerst (zie rechts) geen Mainacht of hebben ze me bij Intratuin de verkeerde verkocht.

Ze staan nog niet in bloei, maar alleen het blad al is heel anders.

Kunnen jullie me verder helpen misschien? (Ik heb nog gegoogled, maar krijg geen duidelijk beeld van de diverse foto's).

Elma

• Tuinprins

Het lijkt mij dat de fijnere soort Salvia nemorosa Mainacht is. Zekerheid is waarschijnlijk alleen te verkrijgen als ze bloeien.

Misschien is het zo gegaan: Kwekerij X heeft Salvia nemorosa in de aanbieding. Het is echter geen ‘Mainacht’ . Ze hebben echter nog wel 1500 steeketiketten van Salvia nemorosa Mainacht liggen. Dus waarom nieuwe etiketten bestellen als we nog oude hebben liggen? En zo kwam het verkeerde etiket bij de Salvia ….

Gegroet, de tuinprins

• Elma

Bedankt voor je reactie.

Heel goed mogelijk dat het zo gegaan is. Bij Intratuin denk ik altijd dat alles heel zorgvuldig gaat, maar dat begin ik nu te betwijfelen.

Ik ga de “nieuwe” apart zetten en nogmaals proberen de echte Mainacht te krijgen.

Elma

• Mike

Het kan ook zijn de de oudere planten gewoon al goed gesetteld zijn en meteen groter en grof blad maken, terwijl de jongere het met hun beetje potgrond moesten doen en spaarzaam en ieler blad maken. Ik noem maar wat. Zou het nog even afwachten.

Mike

• Tuinprins

Intratuin is deels afhankelijk van de kwekers. Natuurlijk is er controle over de kwaliteit (ziektevrij, diameter van de plant etc.) maar soortechtheid is niet altijd duidelijk vast te stellen. Als iemand mij een P9 (gangbaar klein kweekpotje) laat zien met alleen wat bladeren van een Salvia nemorosa dan kan ik echt niet zeggen welke cultivar dat is (en er zijn er nog al wat: Amethyst, Blauhügel, Caradonna, Mainacht , Ostfriesland, Viola Klose om er slechts een paar te noemen).

Bovendien zijn er de laatste jaren veel Polen werkzaam in de boomkwekerijsector. Het zijn harde werkers maar als zij niet goed aangestuurd worden kunnen er gemakkelijk fouten worden gemaakt.

Gegroet, de tuinprins

• Margriet

Ik vind het blaadje rechts iets te rond voor Mainacht.

Maar wacht het af, de plant moet zich nog ontwikkelen en als er iets moeilijk is is het wel Salvia's determineren alleen op blad.

Ik zou alleen de Viscosa en Argentea met volle zekerheid durven benoemen, de rest blijft alleen in de “familie” en kan pas bij bloei meer zekerheid geven. (en zelfs dan……….)