Druiven.

• Jos2

Ik heb ekele jaren geleden twee druivenplanten geplant een witte en een blauwe.

Beide naast elkaar met een tussenruimte van ca. 2 meter,tegen een muur op het zuid-oosten.

Keurig volgens de regels de eerste 3 jaar behandeld (gesnoeid ).

De een groeit als kool echter de andere blijft ver achter en stelt niks voor.

Wat kan hier de oorzaak van zijn.

Gr.

Jos

• c van winden

Hoi Jos2 misschien kalk gebrek vgr Clemens

• Jos2

Nee,dat is onmogelijk.

Ik heb speciale druivenkunstmest gebruikt en ( zoals gezegd) ze staan vlak naast elkaar in dezelfde grond.

• paula

2 Verschillende soorten. In druiven heb je veel soorten en ik denk dat je het daar moet zoeken. Of de ene heeft een virusziekte “onder de leden”

Paula

• Jos2

Ik ben de “ labeltjes” kwijt,maar ik heb ze samen gekocht en waren van hetzelfde ras ( kan dat trouwens, wit en rood?).

Virus?

Hoe kom ik hier achter en wat kan ik er aan doen?

Je merkt het al: Ben geen held in tuinieren!!!!!!!!!!

• Margriet

Het hoeft niks te zijn. Soms groeit de ene soort wat minder fors dan de andere. Je hebt ook witte druiven die zich langzaam ontwikkelen.

Krijgt de druif voldoende water? Staat hij bij die muur niet per ongeluk bovenop een brok beton waardoor hij niet diep kan wortelen?

Ik geloof dat je verwachtte: “Ik plant twee druiven en die gaan nu mooi tegelijk de hoogte in”. Dat is een foute veronderstelling. Je hebt wel twee druiven geplant maar wit en rood zijn echt verschillende planten en kunnen geënt zijn op een andere onderstok.

Toch zou hij nu na een aantal jaren wel wat leven moeten gaan vertonen.

Mijn advies: Leg de tuinslang er eens een uurtje sijpelend bij. En doe dat elke dag zolang het zo droog is. Bedenk ook dat regen vaak niet helemaal bij de muur komt en dat het daar ws. gortdroog is.

Groeten, Margriet.

• Guy

Ik vermoed dat de blauwe druif een Boskoops Glory is en de witte een Vroege van der Laan (Witte van der Laan). Dat witte ras is erg vatbaar voor echte meeldauw in de zomer en dan is er ook een sterke groeiverzwakking.

Controleer regelmatig de bladeren op eventuele schimmelaantasting en neem indien nodig beschermende maatregelen….

Een droogteprobleem kan ook de oorzaak van een slechte groei. Het trukje van Margriet met de druppelende tuinslang is een prima oplossing hiervoor…

Guy

http://fruitabc.blogspot.com/

• Mw.Miep

dat met dat water weet ik nog zo niet. De druif heeft diepe wortels en die komen in Nederland vrijwel overal goed bij het water.

De ene druif heeft meer tijd nodig om groot te worden dan de ander. We hebben twee druiven bij het huis en de ene blauwe druif is veel sneller lang geworden dan de andere (Een Rembrandt en een Boskoopse schone geloof ik).