plumbago auriculata

• inekeD

deze plant heb ik vorige week gekocht…dacht dat het een gewone tuinplant was…maar volgens google is het dus mannentrouw.

de kleur is prachtig…maar nu blijkt het dus een klimmer te zijn las ik…

nu is mijn vraag…kan ik hem ook in een pruimenboom laten klimmen? en hoe groot kan hij ongeveer worden?

• paula

Deze plant komt uit Zuid Afrika. D.w.z. dat hij zomers graag veel water en warmte krijgt en in de winter weinig water en droog. Dat is in Nederland moeilijk te raliseren als je hem in de volle grond zet. Bovendien is de vorstbestendigheid slecht. Hij kan hier in een pot gekweekt worden en dan wordt ie ca 2 meter hoog en breed (maximaal).

Paula

• mw.lutetia

de plumbago-mannentrouw-is een kuipplant;een echte klimmer is het niet;wel kan hij vrij hoog worden;meestal bloeit hij pas in de loop van de zomer;hij kan absoluut niet tegen koude,laat staan tegen nachtvorst;haal hemin september naar binnen en zet hem op een lichte,maar niet volzonnige plek;hij kan 's-winters nog maanden bloeien;hij bestaat ook in het wit:alba en het rood:plumbago indica.

als je hem regelmatig topt,maakt die veel meer bloemstengels-maar wel later-en wordt hij minder hoog.

hij vorrmt geen zaad en is makkelijk te stekken.luut

• inekeD

bedankt voor de informatie paula en luut.

ik denk dat ik hem dan toch maar gewoon in een grote pot zet i.p.v. dat ik hem in de pruimenboom laat klimmen.

gr. inekeD

• mtb

Ooit heb ik er een tegen het huis en beschut gezet. Die heeft het een paar jaar gedaan. Wel erg veel moeite om te starten na iedere winter en uiteindelijk toch helemaal dood gegaan.