(larve van de) koolvlieg

• Adrie

Elk jaar trap ik er weer in: het is maart en ik wil in mijn moestuin aan de gang. De eerste dingen die ik zaai zijn dan radijzen. Maar elk jaar mislukt het merendeel van het zaaisel omdat bijna alle radijzen voor ze groot genoeg zijn om te oogsten, worden aangevreten door de larve van de koolvlieg. Althans, ik denk met zekerheid te weten dat dat de boosdieners zijn. Hetzelfde probleem bij de uitgeplante koolsoorten. Binnen enkele weken zijn de wortels weggevreten door die larven en wég plant. ik wordt er moedeloos van.

Als je op internet gaat zoeken naar oplossingen wordt altijd het aanbrengen van een koolkraag rond de plant aangeraden. Nou, vergeet het maar, geen enkel resultaat. En bij radijzen werkt dat natuurlijk al helemáál niet, je kunt moeilijk rond elk radijsje zo'n kraag(je) aanbrengen.

Is er dan écht niks tegen die kl*telarven te doen? Heeft iemand tips?

Een biologisch bestrijdingsmiddel dat echt werkt?

• boerderij bert

Ik zou 1 oplossing kunnen verzinnen door alles af te dekken met vliesdoek. Is waterdoorlatend en te koop in tuincentra.

Je moet de randen wel goed dicht maken anders gaan die krengen er nog onderdoor. Als je in het midden ruim houd kun de het de hele teelt laten liggen tenminste als de kraaien het niet als nestmateriaal wegpikken. Doorgaans valt dit wel mee.

Alleen weghalen bij de oogst maar ik garandeer niet dat het 100procent helpt maar wel zeker 90 procent. Kan ook over wortelen met hetzelfde effect. Succes, boerderij bert.

• paula

Zijn het geen larven van de snuitkever die je planten aanvreten?

Paula

• Adrie

Tsja Bert, dat vlies heb ik ook al eens geprobeerd, vooral over wortelen dan. Gaat op zich wel goed, maar we hebben 4 katten en die denken dat ze over de tunnels met vlies kunnen lopen. Resultaat: gescheurd of anderszins kapot. Dus dat heb ik al opgegeven.

Maar toch bedankt voor de tip!

• Adrie

@Paula;

nee op grond van beschrijvingen en foto's op internet lijkt het me toch de koolvlieglarve. Is ook wel logisch, want bij planten heb ik er geen last van, alleen bij koolsoorten.