Beplantingsplan

• Bloem

Dag tuinliefhebbers!

Al ruim een jaar bezoek ik deze site regelmatig, sinds juni 2008 woon ik in een huis met een tuin.

Momenteel staat deze helemaal op zijn kop en moet ik aan een beplantingsplan gaan denken.

Mijn vraag aan jullie: hoe weet ik hoeveel planten er op een vierkante meter moeten?

Kan dat bv. per potmaat? (bv. 5x 20cm?) of staat dat ergens beschreven?

Groet, Bloem

• paula

Kijk eens in de bieb naar plantenboeken. Daar staat over het algemeen bij hoeveel je er nodig hebt op de vierkante meter.

Neem dat wel vaak met een korreltje zout want vooral bodembedekkers breiden zich meestal sterker uit dan aangegeen.

Paula

• Margriet

Dat ligt echt helemaal aan de plant die je kiest. Soms 9 per m2, soms eentje.

Het is makkelijker iets uit te zoeken en dan met de naam erbij te vragen, dan krijg je gericht antwoord op dìe plant.

Leuk werk, succes! Groeten, Margriet.

• veralie

Hoi Bloem,

Zelf heb ik als beginneling veel aan het boek “Welke vaste plant waar?” van Roy Lancaster, Nederlandse bewerking door Wim Oudshoorn, aangezien hierin bij elke plant ook staat hoe breed deze wordt.

Succes en veel plezier met plannen maken,

Veralie

• Plantadvies

Planten hebben allemaal hun eigen breedte. Door te snoeien kun je ze smaller maken. Niet iedere plant is hier van gediend. Zoek op internet hoeveel je nodig hebt per vierkante meter en/of hoe breed ze worden. Denk daarbij aan de grondsoort en de zonnestand.

Plantadvies

• anneke Im

Ik ben het met Veralie eens dat boek bewerkt door Wim Oudsdoorn heb mij heel goed geholpen .

21 jaar geleden toen ik voor het eerst een tuin kreeg .na 30 jaar bovenwoning zonder balkon.gebruik het nou nog regelmatig

Anneke

• ria

Ikzelf heb de ervaring dat er heel vaak niets van de adviezen klopt. Ook gerenomeerde kwekers hebben het wel eens mis. Ik geef een voorbeeld:

Een jaar of tien geleden heb ik een stuk tuin aangelegd waar ik bij de vijver een grote groep Rodgersia wilde hebben. Bij Ploeger in de Bilt heb ik ze gekocht, op hun website stond 2-6 stuks per vierkante meter. Ik heb er 5 gekocht. De praktijk is dat dat aantal veel te veel is. Nu staat er nog maar één exemplaar dat in zijn eentje meer dan een vierkante meter in beslag neemt. Het uitgraven van de overbodige planten was nog een heel karwei. Ik heb een heleboel mensen een stek kunnen geven.

En ik kan nog veel meer voorbeelden geven……….

Mijn advies: ga kijken bij anderen welke ruimte de planten van je keus uiteindelijk in beslag nemen. Het bespaart een hoop geld.

Veel succes,

Ria

• jip

misschien ff een blonde vraag tussendoor,

ik lees hier regelmatig over "zonnestand' maar….. de zon draait toch?

• Katinka

Hallo Bloem, wat ik meestal bij vaste planten als ‘regel’ aanhoud: zo hoog als de plant zal uitgroeien, zo veel plaats zal hij meestal ook op de grond innemen. Het klopt niet altijd… maar je kunt nog altijd planten delen als het niet genoeg blijken te zijn per m2.