allergie!!?

• maaike

Hallo

Weet een van jullie misschien van het bestaan van een allergielijst van planten.

Ik heb pasgeleden in de voortuin gewerkt en ben gestoken door een wesp en een aantal muggesteken, maar kreeg ook bultjes en rode vlekken. Mijn handen en voeten waren knalrood, buik idem en een jeuk, vreselijk. Werd er gek van.

Medicijnen gehaald en toen verdwenen ook een aantal “muggebulten”, anderen bleven goed zichtbaar. Dus vandaar dat ik denk dat dit ook een allergische reactie was. Mijn ogen en keel dik. Zag er echt niet uit.

Nu heb ik een wilgekatjesboom in de tuin staan. Kan die dit veroorzaken (even afgezien van de wespensteek)?

Hoor t graag.

Groetjes

Maaike

• Annemarie

Als je googled op “allergische planten”krijg je allerlei informatie.

Werken in de tuin met handschoenen en laarsjes is een aanrader voor alle kleine beestjes die grote gevolgen kunnen hebben, zoals bv spinnetjes.

maar veel planten of sape van planten kunnen een allergische reactie geven, maar ook weer niet bij iedereen.

gr. Annemarie

• maria

Allergische planten??Ik wist niet dat planten ook allergieverschijnselen kunnen vertonen!:D Maar google is gewillig.

In principe kunnen alle planten allergische reacties geven bij mensen.Dat kan gebeuren via de ademhaling(inhallatie allergie,bv pollenallergie), via direct contact met de huid (contactallergie bv coniferen), via het maagdarmkanaal (voedselallergie bv kiwi) en ook via injectie van plantendelen bv natuurlijke kleurstoffen bij bepaalde medische onderzoeken o.a. bij borstkanker

Dus of die wilgenkatjes de oorzaak waren van jouw reactie kan alleen worden vastgesteld door hierop te laten testen.Ik vraag me gezien de heftige reactie overigens af, of de wespensteek niet de ware boosdoener was.

Maria

• Katja

Het kan ook heel goed dat al die rode bulten over je hele lichaam en de zwelling rond ogen en keel een reaktie waren op de wespensteek. Lees dit maar eens:

http://www.huidziekten.nl/folders/nederlands/bijenwespen.htm

Zou dit wel met je huisarts bespreken of dit kan, want als het zo is, dan zou een volgende wespensteek wel eens levensbedreigend kunnen zijn (mensen die zo allergisch voor een wespensteek zijn moeten een epi-pen bij zich dragen om bij een steek meteen een soort antistof te kunnen injecteren).

Hoop voor je dat het dit niet is, maar wilde je toch waarschuwen.

Groetjes,Katja

• Annemarie

Ja Maria, het is ook een merkwaardige kreet, wat zou het geweldig zijn als het zevenblad allergisch voor ons was!

gr. Annemarie

• carla

Hoi Maaike,

Ik sluit me helemaal aan bij Annemarie.

Ik ben zelf ook allergisch voor wespensteken en dat wordt in de loop van de jaren steeds erger. De laatste keer belandde ik in een ziekenhuis vanwege de verschijnselen en die waren nog niet eens zo erg als jij vertoont.

Ik heb nu in de zomer meestal tabletten Tavegyl bij me maar moet waarschijnlijk in de toekomst ook zo´n epi-pen.

Maar je kan overal op rageren hoor. Als ik me bezeer aan een rozendoorn krijg ik ook een zwelling eromheen. En dat heb ik met veel dingen.

En zowiezo als ik in de tuin werk zonder handschoenen eindig ik met ergens bultjes of andersoortige zwellingen.

Een enkele keer ook benauwdheid.

Dus als ik jou was zou ik ook even langs de huisarts gaan om te vragen hoe dat in de toekomst moet….

Carla

• maria

:D

Maria

• Paulus

mijn dochter heeft ook een allergie voor insectenbeten, voor wespen maar ook voor muggen en vliegen, in kroatie vorig jaar werd ze door een onbekend insect geprikt en ze heeft toen weken met een gigadikke stijve arm gelopen

• carla

Ja, voor muggen heb ik het ook. Vroeger al toen ik klein was vaak naar de dokter met dichte ogen,stijve knieèn en gigantische bulten.

En dan op vakantie gaan naar Suriname met mijn toenmalige vriend……Ik kon door de dikke voeten alleen nog één paar schoenen aan en dat waren pumps en toen ik na 6 weken terug kwam waren mijn voeten nog dik en de bulten werden blauwe plekken.

Ondanks de klamboe want zo rond 17.00 uur smiddags begon het al dan trok ik sokken aan en een lange broek, in die hitte!

Gelukkig was het toch een vakantie om nooit te vergeten.

Carla

• Katinka

Gewoon naar de allergoloog laten verwijzen, kan je huisarts voor je doen, de allergoloog doet een test en dan weet je precies waar je allergisch voor bent. *zelf nogal allergisch is aangelegd helaas*