Salvia (Salie) stekken

• Hinke

Hoe en wanneer kan ik dat het beste doen? Ik heb vorige week een vriendin een Salvia van mij gegeven, maar zij plukt ze kaal voor ze echt kunnen groeien denk ik:-) De Rozemarijn overleeft het ook niet omdat ze het zoveel gebruikt. Dus daar heb ik haar nu maar eens een flinke struik van gegeven:-) Ik kweek dus speciaal voor haar Rozemarijn en dat kan ik met de Salvia ook wel gaan doen.

Hinke.

• Hinke

Niemand die me even op weg helpt:-) Dan probeer ik wel even wat:D:D

Hinke.

• mw.lutetia

salvia's stekken:neem eem stengel van ongeveer 10 cm hoog;snijd die af boven een paar blaadjes;snijd dat stukje een beetje terug zodat je een of twee cm onder de volgende knoop over houdt;haal de onderste blaadjes en uitlopers er af;halveer de laatste blaadjes;zet ze in stekgrond en doe er een half open plastic zakje overheen.

wat de rozemarijn betreft:alleen nieuwe loten zullen wortelen;zelfde verhaal als bij de salvi';ik geef stekken en zaailingen altijd onder op de schotel wat water;dat voorkomt fruitvliegjes ed boven op de grond en het dwingt de stekken vocht naar beneden te zoeken!!succes,luut

• Margriet

Er is niks makkelijker dan Salvia stekken.

Breek er een steeltje af, zet in de (stek) grond en klaar ben je. Gaat vanzelf.

Ik zet altijd een pot vol stekjes in de tunnelkas en vervolgens vergeet ik ze tot ik blaadjes zie. Dan pot ik ze op, mist nooit.

Gr. Margriet.

• Hinke

Bedankt Margriet, zo doe ik dat dus met de Rozemarijn:-) ga het met de Salvia ook proberen.

Hinke.

• Margriet

Gaat lukken, let maar op. :-) Niet te nat maken. Heel licht vochtig.

• Freya

Dit trucje ga ik dit weekend maar eens proberen. Ik heb een mooie pol paarse salie, waar ik wel meer van wil. Gister bij de kweker stonden ze voor 4 euro per pot en ik zou er wel vijf stuks willen, dus met wat geduld kan ik leuk besparen…

Groeten van Freya

• Erwin

een verhoute tak van een Rozemarijn kun je wel stekken maar dan moet je hem afleggen. Heb ik al heel vaak gedaan en werkt perfect.

je snijdt de tak half door en verwijderd wat schors, dan zorg je dat dat gedeelte onder de aarde komt. Ik zet zelf meestal een pot met potgrond naast de struik waar ik die tak op de plek van de snee wat ondergraaf en dan een baksteen erop ofzo zodat hij niet uit de grond of pot kan. Dan een tijdje goed water geven en je kunt de stek afsnijden en planten.