Acer palmatum dissectum

• jan haar

mijn Japanse esdoorn (Acer palmatum dissectum) krijgt bruine punten aan de uiteinden van de bladeren. Dit is de tweede tsruik die ik in de tuin heb geplaatst en de vorige had precies hetzelfde probleem. Na 2 jaar leek het er op dat de struik helemaal was afgestorven, maar na drastisch terugsnoeien bleek dat toch niet het het geval. De struik elders in de tuin herplaatst en begint weer uit te lopen, maar begint ook al weer het verschijnsel van de bruine punten aan de bladeren te vertonen.

Bij het planten van de struik volgens de voorschriften gehandeld, in het plantgat wat turfmolm door de potgrond gemengd.

Hoe kan ik nu de bruine punten voorkomen?

• Paula

Bij die van mij heb ik hetzelfde probleem. Hij staat niet op de tocht, eerder beschut maar heeft het toch niet naar zijn zin. Het boompje heeft sinds een week of twee ook last van wolluis. Ik sluit me bij Jan aan voor tips.

Paula

• Ben

Japanse esdoorns hebben snel last van verbranding. De beste plek is wanneer ze niet de volle, warme middagzon krijgen.

gr. Ben

• mike

:)

• Piet

Ik denk dat het nauwelijks te voorkomen is dat de punten bruin worden. Ze zijn erg gevoelig voor zon en zouden waarschijnlijk in de schaduw moeten staan om dit te voorkomen.

Ik heb er twee die er in Juni perfect bij stonden. Toen zijn er video opnamen gemaakt in de tuin, en daar zijn ze prachtig.

Een maand later hebben beide exemplaren behoorlijk wat bruine punten en randen.

Hier een pagina met links naar de film-clips: Tsubo-en Zen tuin, “The Movie”

• es

hallo

wij hebben een mooie acer palmatum dissectum in de zomer aangekocht

de verkoopster vertelde ons erbij dat deze in de wintertijd niet zou uitvallen..

helaas hij laat nu al zijn blad vallen

is dit normaal of gaat ons mooie boomje dood?

ik kan er helaas niks op het internet over vinden

esther

• leo

Een acer heeft vooral een luchtige gering zure grond nodig. Vochtig maar niet kleddernat!! Nat betekend al rap niet luchtig, maar juist natte compacte grond in het netjes aangebrachte gat. Je zou met de riek eens om het plantgat heen kunnen steken en de grond wat “breken”. Dat is dus in het haarwortel grens de riek in de grond en daarna wat wiebelen met de riek zonder de wortels te schaden. Let op!! Niet tijdens bloei of pal na verplanten! Eeb acer wil een iets wat zure maar vooral luchtige vochtige grond. Vochtig is niet zeiknat. U wil ook jus over de piepers maar niet kledernat.

Zo ook uw acer.