Gele bladeren in vijgenboom

  • Jan C

    Geachte tuinliefhebbers,

    Twee weken geleden heb ik een mooie grote vijgenboom in onze tuin geplaatst (zo'n 60 jaar jong/oud). Hij staat vrij en in de volle zon (indien aanwezig). Op advies van de verkoper heb ik onder de vijgenboom een laag van ca. 30 CM hydrokorrels gelegd. Dit moet voorkomen dat de vijgenboom ‘natte voeten’ krijgt; iets dat de vijgenboom niet goed verdraagt. In het begin moest ik de vijgenboom veel water geven. Dit heb ik dan ook gedaan. Mochten de onderste bladeren van de vijgenboom een gele rand krijgen, dan stond de boom te nat, aldus de verkoper. Deze gele randen zijn mij niet opgevallen.

    Het probleem is nu dat de vijgenboom op diverse plaatsen geheel gele bladeren krijgt. Sommige zijn al afgevallen. Mijn vraag is nu of de boom te veel of te weinig water heeft gehad. Of speelt er nog iets anders?

    Wie heeft ervaringen en/of een goed advies, waarvoor alvast mijn dank.

    Jan C.

  • Margriet

    Na zo'n korte tijd is “te nat” geen optie.

    Zo'n boom midden in de zomer planten is een beetje gevaarlijk. Zorg voor voldoende water en wees niet bang dat je teveel water geeft.

    Het is heel normaal dat de boom wat blad laat vallen. Hij is niet bezig met het blad, hij is bezig met overleven en wortelen.

    De boom beschermt zichzelf tegen teveel vochtverlies door blad te laten vallen. Wat je ziet is dus heel normaal.

    Geef de hele zomer door voldoende water. En dat is niet even met de slang eronder sproeien. Laat de slang ongeveer 2 uur bij de boom liggen terwijl het water zachtjes sijpelt. En doe dat 3 keer per week en vaker als de temperaturen hoog zijn en de zon fel schijnt.

    In het najaar, als het kouder wordt, kun je het watergeven terugschroeven.

    Je schrijft: “In het begin moest ik veel water geven.” Dat “begin” duurt ongeveer twee maanden en niet twee weken. En als je de vijg in april had geplant, had het “begin” 5 maanden geduurd. Nu ga je de kou tegemoet en de herfstregens. Dat zal je boom goed doen. Het duurt even maar dan heb je ook wat.

    Geef vooral ook volgend voorjaar in droge perioden water bij. Het duurt echt even voordat een boom goed geworteld is.

    Groeten, Margriet.

  • Paula

    En schrik niet. Hij groeit hard. Zorg dus dat hij voldoende ruimte krijgt anders blijf je snoeien. Als hij over twee jaar toch te hard gaat, pas dan wortelsnoei toe. Want als hij veel blad krijgt, gaat dat ten koste van de vijgen. Die komen er wel maar worden niet rijp.

    Paula

  • Jan C.

    Margriet,

    Dank voor jouw reactie. Rond de wortelkluit heb ik bij het ingraven van de boom een drain(slang) gelegd. Middels deze drain en inderdaad ook bovenop de kluit geef ik de boom water. Ik weet dat ‘in het begin’ langer duurt dan een paar weken. Ik heb ook een handjevol Osmocote gestrooid om de boom een handje te helpen.

    Goed te lezen dat ik niet te veel water heb gegeven.

    Nog een mooie zomer.

    Jan C.

  • Jan C.

    Paula,

    De vijgenboom heb ik flink de ruimte gegeven (desgewest stuur ik jou een foto). Maar wat is wortelsnoei?

    Nog een mooie zomer.

    Jan C.

  • Margriet

    Prima gedaan, Jan.

    Ik ben blij te lezen dat er goed over is nagedacht en niet zomaar een vijg in de grond is “gepleurd”. Er zijn genoeg mensen die denken dat een of twee gietertjes in het begin voldoende is voor een boom.

    Osmocote is niet nodig. De boom hoeft nog niet te groeien, hij moet eerst zetten. (wortelen). Het kan geen kwaad maar nodig is het niet.

    Veel plezier met de vijg, het is een prachtige boom, mooi blad en heerlijke vruchten. Juist deze week 4 rijpe vijgen geoogst en er hangen er nog veel meer aan! Even duimen voor een mooi warm zonnetje. :)

  • Paula

    Wat het woord al zegt. Je snoeit de wortels. Doe dat in het voorjaar. Steek met een scherpe spade rondom de boom op ca 60 cm. vanaf de stam de spade diep de grond in waardoor je de wortels doorsnijd. Dit hoeft alleen als je erg vruchtbare grond hebt. Ik lees net dat je Osmocotekorrels gegeven hebt. Niet doen!!. Een vijg houdt van zeer arme grond.

    Paula

  • Jan C

    Paula,

    Indien nodig ga ik wortelsnoeien. Inmiddels heb ik de Osmocote weggeharkt; dank voor het advies.

    Groeten uit Overijssel.

    Jan

  • herman van deursen

    Mijn vijgenboom is nog helemaal kaal. Mijn vraag is wnneer er blad aan de vijgenboom komt

  • ingrid van daele

    Hallo,

    Ik heb eeb vijgeboom in pot gekocht begin juni, hij draagt nu vele vruchten, heeft meer bladeren gekregen, maar sommige bladeren vertonen zwarte stippen en gele kleur

    Bij deze warmte krijgt hij 's avonds water, ongeveer 1/2 emmer

    Kan mij iemand helpen

    Groetjes

    ingrid