Olijf verplaatsen

  • wmfreeze@ziggo.nl

    Goede morgen.

    Even een vraagje

    Ik wil een olijf in de volle grond zetten.

    Wie weet wat voor grond daar het beste voor is

    en wat voor buren er het best bij passen.

    Als het kan wil ik hem achter een tibouchine en een hortensia zetten.

    Daar heb ik n.l.wat oude heesters weggehaald en dus een heel kale plek.

    Of is het toch beter om hem in een pot te zetten?

    Hoe groot moet die pot dan zijn.

    Hij is tamelijk jong[ongeveer 1 meter hoog.

    Alvast bedankt voor het meedenken

    Wil.

  • Paula

    Als we weer zo'n winter als de vorige krijgen, gaat ie het in de volle grond niet redden. Een olijf is slechts beperkt winterhard. Eerste voorwaarde is een zeer goed afwaterende grond, zware bemesting moet je ook vermijden, verder is een zeer zonnige standplaats van levensbelang. Wil je het riskeren, dan moet je daar zeker op letten.

    Succes met je keuze.

    Paula

  • ien

    ik heb hem hier in een grote cement bak staan, met veel gaten er in

    gaat prima, en kan hem in de winter binnen zetten,

  • martine

    Mijn olijf heeft in de volle grond de winter prima doorstaan, staat op het zuiden, is 3 jaar oud,groetjes,Martine

  • Paula

    Dan woon je vast ergens in het noorden want hier zie/zag ik alleen maar dooie olijfboompjes. Wel allemaal oudere exemplaren.

    Paula

  • martine

    Ik woon in Rotterdam; de buren hadden hun boom in een kuip staan en daar gingen in het voorjaar alle blaadjes vanaf, maar ook die is weer uit gaan lopen. Bij mij ging er ook iets meer blad af dan anders, maar echt kaal is ie zeker niet geworden…

  • ien

    ook die van mij wordt wel kaal, maar er zitten veel musjes in

    ze hebben ook alle olijfjes er uit gepikt.

    maar geef hem dan een extra gieter met mest, en gaat weer beter

    in de winter toch lekker de schuur in

  • Tanna

    Mijn olijf staat al jaren in de volle grond. Werd een jaar nadat ik hem in de volle drong had gezet ook wat kaal. Heb op advies van iemand die op Kreta woont hen gesnoeid als een knotwilg en daarna is die mooier en voller geworden dan ooit. Olijf kan best wat vorst verdragen, alleen niet in combinatie met natte voeten. Dus plant hem wat hoger dan je andere planten en op een zonnige plek.

    Veel succes en groetjes

    Tanna

  • Remco

    Anonymous

    Dan woon je vast ergens in het noorden want hier zie/zag ik alleen maar dooie olijfboompjes. Wel allemaal oudere exemplaren.

    Paula

    Dooie? Of bedoelt u dode boompjes?

  • Remco

    Anonymous

    ook die van mij wordt wel kaal, maar er zitten veel musjes in

    ze hebben ook alle olijfjes er uit gepikt.

    maar geef hem dan een extra gieter met mest, en gaat weer beter

    in de winter toch lekker de schuur in

    Daarom wordt uw olijfboom kaal….die moeten niet te veel mest! Ik geef één keer per jaar een dopje vloeibare mest op een gietertje water, in het voorjaar, na de snoei. That's it.