Passiebloem

  • cdjpronk

    Kan beter in het voorjaar terug snoeien want dan heb je een beter overzicht over de kale en eventuele ingevroren gedeelten

    Zo doe ik het altijd en hij groeit heus wel weer uit en ze willen graag een zonnige plek,. Aangevreten bladeren kunnen wijzen op snuitkevers want die komen alleen maar als het donker is.

    Kees.

  • Anne-Mieke

    Bij mij worden de passiebloemen en de clematissen ‘s nachts opgegeten door de oorwormen. ’Nuttige insecten' noemen ze dat dan….:S

  • cdjpronk

    Als je maar geen gezicht trekt als een oorwurm, misschien omgekeerde bloempotjes met stro ophangen?

    Heb ik wel eens ergens gelezen maar heb daar geen ervaring mee.

    Kees.

    /

  • Jan-Willem

    Hoi,

    Nu we het toch over de passiebloem hebben: ik heb zaad geoogst en uit de vrucj=hten gehaald. Het ligt nu te drogen. Wanneer en hoe moet dit gezaaid worden ? ::o

    Jan-Willem .

  • Inge

    Hoi,

    Staat de plant waarvan je geoogst hebt in je eigen tuin? Misschien is zaaien dan helemaal niet nodig: wij hadden ook een grote passiebloem staan. Afgelopen winter is hij doodgevroren, maar we vonden in het voorjaar overal nieuwe plantjes/sliertjes. Eén nieuwkomer is nu al groter, hoger en rijker bloeiend dan z'n “moeder”. Ik heb er minstens 10 uitgetrokken want ze kwamen werkelijk op de onmogelijkste plekken op. Dus weet waar je aan begint;-)

  • plantadvies

    Jan-willem,

    Zaaien doet u in maart-april.

    Gedroogde zaden dienen een nacht te weken of door beschadigen van de harde zaadhuid met schuurpapier mits de zaden niet te klein zijn.

    Zaaien in zaaigrond van cocopeat, vermengd met wat scherp zand. Dek de zaden iets af, net zo dik als de zaden zelf. De kiemtijd varieert van een week tot enige maanden. Een kiemtijd van een jaar is geen uitzondering. Zet het zaaipotje in ee plastice zak of in een kweekkas, omdat vochtige lucht het kiemen bevordert.

    Plantadvies

    www.plantadvies.com

  • J.w.j.

    Stam passiebloem gaat kapot.

    Van mijn passiebloem is een stukje uit de stam weg. Lijkt wel aangevreten. De helft is weg tot op het hart van de stam.Nog nooit gezien.iemand dit ook al eens gezien? Heb foto er van.

    Groet hans

  • walter

    Is het een houterige oude stam of een jonge groene stam?

    Jonge stam kan misschien van slakken zijn.

    Houterige stam (ook jonge stam) misschien van woelmuis. (kijk eens of je ergens een holletje in de grond ziet)

    Op onze passieflora hebben we dit nog nooit gezien.

    Leeft de plant nog?