Prieel iep takken gaan dood

  • Jan

    Van onze mooie prieel-iep van ca 7 jaar oud zijn dit jaar meerdere takken afgestorven. Volgens een hovenier is er geen sprake van de iepziekte en is de soort die wij hebben hier

    ook niet gevoelig voor. Er staan meerdere iepen in de omgeving die ook geen last hebben. Rondom de iep hebben we eerst klinkers gehad maar omdat de wortels deze steeds omhoog drukten hebben we deze weggehaald en vervolgens een dikke laag grond en antiworteldoek gelegd. We zitten graag in de schaduw van deze iep.

    Volgens de hovenier heeft de iep door de afdekking te weinig lucht gekregen en zij daardoor de takken afgestorven. Ik heb het advo\ies gekregen het worteldoek weg te halen en de grindbedekking uiterst dun te houden.Ik heb de dode takken nu allemaal weggesnoeid.

    Heeft iemand voor mij nog meer nuttige info om deze mooie boom te behouden en weer helemaal fit te krijgen.

  • Paula

    Als de iep, door die bedekking, dieper is komen te staan dan toen hij bij de kweker stond, kan dat ook een oorzaak van de taksterfte zijn. Je mag een boom nooit dieper planten dan de diepte die de kweker aan hield.

    Paula

  • Margriet

    http://www.arboretum-denieuweooster.nl/boomvdm/iframe_boomvdm.htm

    Lees ook dit stukje eens door. Het gaat over dit jaar, zou het kunnen dat ook jouw iep niet goed in het blad is gekomen omdat de bloei zo rijk was? En dat je dacht dat de takken dood waren?

    Iepen kunnen veel hebben, zelf denk ik niet dat je bestrating etc de oorzaak is maar het kan geen kwaad de boom wat meer lucht te geven.

    Vergeet niet om in droge perioden flink water te geven en in de groeitijd (voorjaar) bij te mesten.

    Gr. Margriet.

  • Katinka

    Ik denk dat je al heel goed bezig bent door de bedekking aan de voet weg te halen/heen dun te houden. Ik heb het wel eerder gezien bij een boom, een prunus, waar ze een perkje onder hadden gemaakt met een dikke laag grond op worteldoek. Daardoor ontstond taksterfte en is uiteindelijk de gehele boom doodgegaan omdat ze niet hadden ingegrepen.

    Nu vind ik het weglaten van het worteldoek een soort van noodmaatregel, als de boom weer is hersteld, moet hij daar wel tegen kunnen. Worteldoek en een dunne laag grind of houtsnippers is geen probleem voor een gezonde boom die al zeven jaar vaststaat. Althans, niet bij de bomen die ik tot nu toe heb verzorgd.

    Mijn lijfspreuk is “snoeien doet groeien” dus maak je geen zorgen om de takken die je hebt weggehaald, iepen kunnen heel goed tegen snoei.

    Ik denk net als Margriet lekker verwennen met water en mest, nu niet meer want de winter(slaap) komt er aan. De mest kun je het beste aan de rand van het wortelbereik strooien, daar zitten de wortels die de voeding en het vocht opnemen. Die rand is doorgaans net zo ver als de rand van de kroon van de boom. Onder de grond is een boom meestal net zo breed als boven de grond.

    Het is heerlijk om onder een boom te zitten, ik hoop dat hij er volgend jaar weer mooi bij staat!

  • Theo Kiewiet

    Welke iepziektebestendige soort Prieel-iep heb je dan, Jan?

    Er zijn inderdaad flink wat nieuwe veriëteiten op de markt die tegen iepziekte kunnen, gelukkig.

    Een iep kan inderdaad heel veel hebben, doch in droge jaren kunnen ze, op zandgond vooral, zomaar dode takken krijgen:

    Nectria of kanker. (td) Er vallen dan zomaar een aantal takken uit, een vervelend onregelmatige kroon tot gevolg hebbende.:(

    De boom flink verwennen is ‘t beste: alle wortels flink vrij in ’t gras, veel water geven en als de grond schraal is flink bijmesten met beendermeel.

    Om de onregelmatige kroon weer mooi te krijgen is diep insnoeien een prima manier op deze prieeliep weer mooi van vorm te krijgen.

    Succes.

  • Jan

    Iedereen bedankt voor de adviezen. Ik ga de boom dit voorjaar eens goed bemesten met beendermeel en eventueel andere meststoffen.

    Het worteldoek laat ik maar weg en ik hou de grindlaag wat dunner.

    Ik hoop dan dat het de goede kant weer op gaat.

  • Jan

    Bedankt voor de alle goed raadgeveningen en ik hoop dat de boom weer zal herstellen. Ik laat het worteldoek weg en hou de grindlaag wat dunner. Ook zal ik de boom komend voorjaar eens een goed bemesten.

  • Margriet

    Succes Jan, gaat vast lukken.

    Gr. margriet.

  • Laura

    Wij hebben precies dezelfde problemen met onze prieeliep die inmiddels 26 jaar in de tuin staat. Elkjaar stierven er w takken af, echter dit jaar zijn er enorme takken en een deel van de kroon afgestorven. Ook maakte de boom plotseling heel veel zaad. Het verhaal van het antiworteldoek klopt niet, dat hebben wij niet. De boom staat vrij met daaromheen rozen. Wij hebben kleigrond en de tuin grenst aan een sloot. De boom is er nu erg slecht aan toe. De takken al afgezaagd en opnieuw troffen we afgestorven takken aan.