het is hier al wat nachten flink koud geweest en de sundaville is er niet mooier op geworden 8-), allemaal donkere plekken (kou ?)
hoe kan ik hem laten overwinteren of is dat geen optie voor deze plant?
Gr,
Ik heb de sundaville nu drie jaar en hij heeft dus al twee winters overleefd. De eerste winter stond hij in mijn koude kas, die vorstvrij gehouden wordt. Hij verloor veel blad en veel twijgen werden zwart en stierven af. Verpotten en flink terugsnoeien in het voorjaar en hij ging weer flink aan de groei. De tweede winter besloot ik hem in huis over te houden op een koele plaats. Resultaat, ook veel bladval èn een flinke bladluisaantasting. Maar in het voorjaar kwam alles weer goed. Dit jaar gaat hij weer in de koude kas. Dat is eigenlijk te koud voor hem, maar hij overleeft het dus wel. Overigens staat hij bij mij ook tijdens de zomer in de kas en dat vindt hij heerlijk en staat nu dus ook nog volop in bloei. Carin
Ik heb hem vorig jaar laten overwinteren in de schuur. Had weinig blad afval, maar wel een late bloei pas in augustus en nu nog steeds:D Ze had wel wat donkere bladeren maar voor de rest liep ze wel weer uit, later dan normaal maar ze leeft wel.
O ja in de schuur heb ik een oliekacheltje die vooral 's nachts aan was en overdag minder. Deed dan ook de luxaflex vd schuur iets open voor het licht. Mijn schuur zit tegen ons huis aan en word daardoor niet zo koud als een vrijstaande.
bij mij staan zowel de sundaville al de mandevillea op een zeer beschutte plaats op het zuiden en zuidwesten;ze bloeien nog volop;ik heb moltonlakens om ze een jasje om te doen als het kwik een beetje daalt;daarna gaan ze de kas in die ik op 6 graden houd;aangezien ze eigenlijk hogere temperaturen nodig hebben,houd ik ze goed n de gaten;ze kunnen naar binnen naar onverwarmde kamers.luut
Je kunt de Sundaville overhouden door hem op een lichte standplaats te zetten met een temperatuur van 10 graden of meer.
Zorg dat de potkluit niet te nat is anders heb je kans op wortelrot.Dit heb ik ook van internet afgehaald,heb zelf 2 prachtige planten en ga ook proberen om ze te laten overwinteren.De potkluit moet nog net voldoende nat zijn en om de week wat water geven.Beur regelmatig de plant op om te kijken of hij niet te nat is.
Veel succes.Ik hoop dat we volgend jaar allemaal weer kunnen genieten van onze mooie bloemenpracht.Rita
Weet je zeker dat je deze post als spam wil rapporteren aan de beheerder?
Deze post wordt als spam gerapporteerd aan de beheerder van het forum. Bedankt!
Weet u zeker dat u dit topic wil verwijderen?