korstmos op bomen en struiken

  • math baltussen

    heb op vershillende struiken korstmossen, een soort schilfers op struiken en hagen, .

    de gouden regen is er al door geveld, maar ook in de sneeuwbol , de hibiscus en de meidoorn hebben er onder te leiden.

    ik heb gehoord dat fruitboom carbeleum moet helpen, weet iemand of dat zo is, en hoe schadelijk het is voor het milieu.zijn er alternatieven

    of zijn er preventieve middelen, b.v. kalk te kort meer kalk geven.

  • plantadvies

    Korstmos is een symbiose van een wier en een schimmel, die elkaar van voedsel voorzien. Ze zijn zeer zeker niet schadelijk. Wist u dat er veel korstmossen ook nog eens beschermd zijn? Korstmossen komen voor in een omgeving waar weinig luchtvervuiling is. Korstmossen komen ook voor waar schaduw en vocht is. U dient struiken, bomen en planten te snoeien, om meer licht en lucht te creeren. Als laatste kunt u ook spuiten met een middel tegen schimmel, ook al zien we dat liever niet.

    Plantadvies

    www.plantadvies.com

  • Jan J.

    Ik denk niet dat het korstmossen zijn. Korstmossen zijn juist een teken dat de lucht niet vervuild is zoals plantadvies al stelde. Al mijn (fruit)bomen en struiken en zelfs de impregneerde houten hekken zitten vol met korstmossen. Ik heb nooit gemerkt dat die daar onder leden. Het moet dus een schimmel zijn. Het advies van plantadvies door te snoeien en de zon en wind meer kans te geven is het proberen zeker waard.