geranium snoeien na overwintering?

• Muriëlle mv Jordan en Loïs

Ik heb mijn 4 bakken met 24 geraniums,geen oostenrijkse maar gewone hang, laten overwinteren op de zolder. Nu is ze door het licht snel gaan groeien en erg hol geworden. Ik heb de dode bladeren eraf gehaald, ze heeft zelfs een aantal keer mij haar mooie bloempjes laten zien.Maar goed wat nu??? Ze staat op het balkon nu, uit de wind maar wel met regen en frisse wind. Ze ging pas naar binnen toen de eerste vorst begon. Straks met beter weer en wat zon gaat ze weer aan de reling hangen maar staat nu gewoon op het balkon op de grond beschut.

Moet ik haar nu snoeien of niet, of had dit al gemoeten??? Wie o wie heeft het antwoord:D

• lutetia

je kunt ze nu snoeienzet de stekken in stekaarde of potgrond met zand uit de zon in het licht;ze wortelen vrij makkelijk;

de gesnoeide planten moet je voorlopig ook binnen zetten;met al die regen en volgende week die koude nachten,hebben ze anders wel erg veel te lijden;zodra de eerste takken een beetje uitgelopen zijn,kun je ze weer naar buiten doen,mits het niet vriest.succes!luut

ik wilde anders het snoeisel weggooien en de gesnoeide planten eigenlijk gebruiken..Heb echt geen ruimte voor de stekken:D Ik heb wel gelezen dat deze stekken het beter zullen doen dan de gesnoeide planten?? Ervaring doe ik het liever mee dan wat ik op het net allemaal lees.

• maria

Je kunt ze nu flink insnoeien en opnieuw oppotten. Dat had je ook al kunnen doen toen je ze naar binnen bracht, dat scheelt ruimte en rommel.Oude planten bloeien niet zo goed als jonge, dus maakte ik toen ik nog veel van die hanggeraniums had, altijd in september stekken van het snoeisel.

Denk dat ik ze maar weer naar binnen moet halen, snoeien als de wiedeweerga en stekken in hun hangbak?????

• Vanholst Marc

Geraniums of met de juiste naam pelargoniums kan je nu nog steeds terugknippen, maar ook de moederplanten die in je pot staan kan je terug in bloei trekken door meer voeding en water gaan te geven en na de ijsheiligen kunnen de bakken terug aan je balkon hangen; Wij houden onze moederplanten meerdere jaren over en elk jaar groeien en bloeien ze opnieuw alleen meststoffen en water maar ook best om de twee dagen is voldoende om ze terug in bloei te krijgen.

• Mickey

Maria, jij maakt stekken van jouw hanggeraniums in september, hoe gaat dat precies, wat moet ik doen om met succes volgend jaar ze weer bloeiend te krijgen? Ik ben nieuw op het forum, heb dus antwoorden gemist

• simon

wanneer kun je het beste de geraniums en fuchtias stekken voor overwinteren ?