Okay, - ik probeer het even uit te leggen:
Hier bij ons groeit slaapkamergeluk al vele jaren tussen de voegen op de terrassen en ook op diverse plekken langs de borders, vooral in de schaduw. Dat het plantje niet winterhard zou zijn, is echt een fabeltje. Het staat hier al zeker 15 jaar welig te tieren en heeft alle winters doorstaan, ook de laatste. Tussen de voegen en op andere plekken, zelfs in het gras op schaduwrijke plekken, groeit het als een tierelier hier, is beloopbaar en als het me te gek wordt, ga ik er met de bosmaaier overheen. Binnen no time is het weer frisgroen en groeit vrolijk verder. Je kunt het plantje idd gewoon uitelkaarscheuren en hier en daar in de grond drukken of tussen de voegen. Vochtig houden in het begin en daarna geen omkijken meer naar.
Waar Margriet het over heeft is een vergelijkbaar kruiperdje, dat ook nog eens heel lief, overdadig en langdurig bloeit met hemelblauwe sterbloemetjes. Maar die doet het vooral in het gras en op vochtige plekken erg goed. Bij ons heeft 'ie het hele grasveld in de noordtuin binnen 2 jaar veroverd. Het plantje heet Isotoma fluviatilis, oude naam was Pratia penduculata. In het gras volledig winterhard, - hij bloeit hier nu al weer volop overal. In potten en op andere verhoogde plekken wil ie nog wel eens bevriezen in een pittige winter, maar in het gras eigenlijk nooit. Je kunt er gewoon overheenmaaien, dan bloeit ie nog rijker ook en de hele zomer. Is ook prima beloopbaar.
Beiden zijn dus aanraders voor wie harde contouren wil verzachten, iets leuks tussen de voegen wil of een bloeiend grasveld.
Slaapkamergeluk is overal wel verkrijgbaar en ik weet niet of alle soorten even winterhard zijn, - de mijne wel. Is al vele winters gewend en misschien daardoor ook sterker geworden.
Isotoma vind je zelden. Ik struin zelf regelmatig tuincentra en kwekerijen af, maar kom 'm haast nooit tegen. Voor de evtl. liefhebbers, - ik heb er dus zat van, - op verzoek pot ik ze op en zijn ze dan op te halen voor een klein prijsje…
Slaapkamergeluk is gewoon leuk tussen de voegen en ook, om de randen van lelijke plastic potten te camouffleren. Isotoma heeft net dat tikkeltje extra door die fraaie blauwe bloemetjes, die de hele zomer maar blijven komen. Doet het ronduit geweldig in het gras, maar ook in schalen, langs vijverranden e.d. Wordt niet hoger dan 2 of 3 cm en kruipt alle kanten op…
Mike