voor Mike of wie het weet: slaapkamergeluk

  • carla

    Ik heb weer een nieuwe pot met slaapkamereluk gekocht.

    Maar hoe krijg ik die tussen mijn stenen/kieren die nu vol gras en onkruid staan?

    Het is een volle bos, kan ik die `gewoon` in stukjes scheuren cq knippen en dan planten?

    De pot waar ie nu in staat is denk ik zo´n 20cm hoog.

    Die van vorig jaar heeft het helaas niet overleefd.

    Carla

  • Margriet

    Je kunt beter dat plantje van Mike daarvoor nemen, die met die prachtige kleine blauwe bloempjes. Iets met een “I”, Mike weet het natuurlijk, die komt nog wel.

    Slaapkamergeluk is meer een binnenplantje, hoewel ze het buiten ook wel doen. (in de zomer)

    Gr. Margriet.

  • lutetia

    dit is een plantje dat absoluut geen vorst kan verdragen;ze wordt ook wel slaapkamerverdriet genoemd!

  • Ben

    Lithodora bedoel je?

    gr Ben

  • ann

    Is het niet een ereprijs die Mike in zijn voor-zijtuin heeft staan.

    Zelf zaait het slaapkamergeluk zich hier ieder jaar verder uit maar is in de winter helemaal bruin. Ik heb het zelf nooit in de tuin gezet en is hier spontaan aan komen waaien.

    Ann

  • Mike

    Okay, - ik probeer het even uit te leggen:

    Hier bij ons groeit slaapkamergeluk al vele jaren tussen de voegen op de terrassen en ook op diverse plekken langs de borders, vooral in de schaduw. Dat het plantje niet winterhard zou zijn, is echt een fabeltje. Het staat hier al zeker 15 jaar welig te tieren en heeft alle winters doorstaan, ook de laatste. Tussen de voegen en op andere plekken, zelfs in het gras op schaduwrijke plekken, groeit het als een tierelier hier, is beloopbaar en als het me te gek wordt, ga ik er met de bosmaaier overheen. Binnen no time is het weer frisgroen en groeit vrolijk verder. Je kunt het plantje idd gewoon uitelkaarscheuren en hier en daar in de grond drukken of tussen de voegen. Vochtig houden in het begin en daarna geen omkijken meer naar.

    Waar Margriet het over heeft is een vergelijkbaar kruiperdje, dat ook nog eens heel lief, overdadig en langdurig bloeit met hemelblauwe sterbloemetjes. Maar die doet het vooral in het gras en op vochtige plekken erg goed. Bij ons heeft 'ie het hele grasveld in de noordtuin binnen 2 jaar veroverd. Het plantje heet Isotoma fluviatilis, oude naam was Pratia penduculata. In het gras volledig winterhard, - hij bloeit hier nu al weer volop overal. In potten en op andere verhoogde plekken wil ie nog wel eens bevriezen in een pittige winter, maar in het gras eigenlijk nooit. Je kunt er gewoon overheenmaaien, dan bloeit ie nog rijker ook en de hele zomer. Is ook prima beloopbaar.

    Beiden zijn dus aanraders voor wie harde contouren wil verzachten, iets leuks tussen de voegen wil of een bloeiend grasveld.

    Slaapkamergeluk is overal wel verkrijgbaar en ik weet niet of alle soorten even winterhard zijn, - de mijne wel. Is al vele winters gewend en misschien daardoor ook sterker geworden.

    Isotoma vind je zelden. Ik struin zelf regelmatig tuincentra en kwekerijen af, maar kom 'm haast nooit tegen. Voor de evtl. liefhebbers, - ik heb er dus zat van, - op verzoek pot ik ze op en zijn ze dan op te halen voor een klein prijsje…

    Slaapkamergeluk is gewoon leuk tussen de voegen en ook, om de randen van lelijke plastic potten te camouffleren. Isotoma heeft net dat tikkeltje extra door die fraaie blauwe bloemetjes, die de hele zomer maar blijven komen. Doet het ronduit geweldig in het gras, maar ook in schalen, langs vijverranden e.d. Wordt niet hoger dan 2 of 3 cm en kruipt alle kanten op…

    Mike

  • Margriet

    Ik heb het net nog gezien bij Mike. Dat kleine kruipertje is net gras. Je ziet dat het geen gras is door de onwaarschijnlijk lieve blauwe bloempjes (en als je er met je neus boven hangt zie je ander blad) (en neeeeeeee, het is ècht geen ereprijs!)

    Gr. Margriet.

  • carla

    Ha bedankt allemaal. Vooral Mike natuurlijk met zijn duidelijke uitleg.

    De isotoma heb ik tijdens de bijeenkomst vorig jaar ook gezien, schattig plantje.

    Voor mij mag je er wel een paar oppotten hoor Mike. Kan ik misschien de randen van de vijver die toch af en toe nog zichtbaar zijn wat verdoezelen.

    groetjes,

    Carla

  • Veralie

    Mike, is dat dat plantje dat het ook, zelfs onder de beukenhaag doet?

    Herinner me een eerder topic over slaapkamergeluk, toen noemde jij een ander plantje als beter alternatief, bericht kon ik helaas niet terugvinden, dacht laatst nog dat moet ik toch nog eens vragen. I.i.g. al wel een kweker hier in de buurt (Achterhoek) gevonden waar ze Isotoma fluviatilis in het standaard assortiment hebben.

    Veralie

  • kitty

    Slaapkamergeluk had ik vorig jaar leuk rondom het kleine vijvertje gezet en het ging lekker - tot de duiven het ontdekten en ervan begonnen te pikken! Helaas.

    Misschien lusten ze Isotoma niet…