hoe heet deze plant

• Miekelis

2 weken geleden reed ik door Frankrijk, Normandië, vele dorpjes, dorpen en steden zijn voorzien van prachtige bloembakken, hangbakken, borders, plantsoenen, er stond nog veel in bloei, in het plaatsje Etretat, dus aan de kust, kwam ik een border tegen met deze plant, wie weet wat dit is:

en

Ik vond h'm prachtig het lijkt wel een mini datura.

Groetjes Miekelis

• de Haan

Nicotiana sylvestris

• Hinke

Etratat, geweldig als je op de vroege morgen bent en er bijna nog geen mens is, heerlijk!!

De plant is leuk en ik dacht meteen aan die eenjarige bloemetjes die je vroeger had en wel tabaksplantjes werden genoemd, dus Nicotiana zal helemaal kloppen. Ik vraag me nu af bestaan die eenjarigen nog, ik kan me niet herinneren ze de laatste jaren gezien te hebben.

Hinke.

• Margriet

Ja hoor, die bestaan nog Hinke. Zijn zeer geliefd, ze geuren heerlijk (in de avond). Als je ze wilt zien…..kom op tijd in het voorjaar, anders zijn ze weg. :-)

Nicotiana sylvestris, Jan zei het al. Absoluut!

Gr. Margriet.

• Hinke

Leuk Margriet!! Ik heb ze hier bij de tuincentra volgens mij in geen jaren gezien maar die hebben natuurlijk vaak ook alleen de standaard eenjarigen.

Hinke.

• de Haan

Als je ze wil hebben moet je ze gewoon zelf zaaien.

Is makkelijk om te doen en ze kiemen uitstekent.

• Miekelis

Dankvoor jullie reacties; ik vond het echt een mooie plant tussen nog zoveel meer moois. Maar dan is er plotseling iets dat in het oog springt en dat was deze.

gr. Miekelis

• Margriet

Mooi he, Mieke, al die bloembakken die zo eindeloos doorbloeien.

Overal zie je ze. En ze worden zo mooi bijgehouden!

Moet je eens opletten als je Saint Valery en Caux binnenrijdt, langs de hele route hele grote hanging baskets die maar doorbloeien. Ik heb de waterwagen weleens bezig gezien van de gemeente. Dat hebben ze er voor over, dat vinden ze belangrijk.

In elk dorpje/gehuchtje zie je bij de Mairie een bloemperk. Met bloeiende eenjarigen. Heel vrolijk!

Gr. Margriet.

• Miekelis

Margriet ik vond het weer geweldig, dit keer ben ik van Oost naar West gegaan en echt, het kleinst dorpje had al “hanging baskets”borders, en ga maar door. En die bakken worden niet elk weekend omgekieperd. Ik weet niet waardoor het komt, toch de priemende ogen van dhr Sarkozy? In de Elzas was het schitterend, een plaatsje als Bergheim, of Ste Marie/aux.Mines, en daarna richting Chartres, behalve de Kathedraal, ook daar overal bloemenperken en toen richting Bayeux, stukje kust gedaan, we hadden een B_B net onder Honfleur, ik vond het opvallend. Ik heb genoten.

gr. Mieke

• Margriet

Ohhhh, Honfleur. Zo mooi!

Wij zitten daar altijd een klein uurtje vanaf. Even over de pont Normandie en we zijn er. (die brug is ook al zo mooi!)

Ja, hoe komt het dat het daar niet wordt vernield? Ik weet het niet, Mieke. Ik denk dat de sociale controle daar groter is. Zeker in een kleinere plaats kent iedereen iedereen. Dus een jongere zal zich wel twee keer bedenken voordat hij of zij iets op straat vernielt.

Gr. Margriet.