Hoihoi mede-groene-vinger-eigenaren,
Ook ik ben bij toeval in de supermarkt van Aldi tijdens de huishoudboodschappen verleid tot aankoop van zomerbloeiende bloembollen/knollen.
Vorig jaar was ik al enorm enthousiast over de kwaliteit van wat ik toen aan Dahliasoorten gekocht had!
De prijs was ook dit keer al helemaal geen reden om ze te laten liggen, en de soorten die aangeboden werden waren weer heel diverse.
Ik heb (slechts) twee zakjes z.g. Boom-lelies gekocht en ga beslist morgen naar de andere vestiging om er nog een paar in te slaan… want zeg nou zelf: 1,29 per verpakking… De voorpret is in mijn geval al meer waard, zeg maar! Bij andere adressen betaal je al gauw voor 6 knollen 9,90!!! In ieder geval ben ik druk aan de slag geweest met het invullen van terraspotten en heb er alle vertrouwen in aangaande de komende zomer v.w.b. bloei en vooral geur!
Ik heb even research gedaan i.v.m. met de nieuwe aankoop.Ondanks mijn jaren ervaring in het groene vak, waren deze helemaal nieuw voor mij. Een uitdaging! Dat blijkt ook als ik mijn boek erop nasla. ‘Lilies, a guide to choosing end growing lilies’ door Michael Jefferson-Brown.
Een speciaal hoofstuk vertelt over deze soort; de boomlelie. ‘the orienpets’ Per kleur (met eigen naam) staan ze beschreven.
Voor alle oorten geldt dat ze pas in de tweede helft van de zomer tot bloei komen. Als ze in pot gekweekt worden moeten ze een lichte standplaats krijgen en goed gewaterd worden.
Genoemde en afgebeelde soorten: ‘Arabesque’ ‘Black Beuaty’ ‘Scheherazade’ ‘Silk Road’ ‘Catherine the Great’