nadelen houtsnippers?

  • Sandra

    Ik worstel al jaren met veel onkruid in mijn (soms nog niet goed gevulde) borders. Vorig voorjaar heb ik een rijtje Annabellen geplant en de hele zomer moest ik deze border bijhouden want het onkruid groeit als kool. De annabellen waren toen nog erg iel. Dit jaar wil ik dat anders doen. Ik overweeg houtsnippers in deze border te leggen en ook verderop waar een paar coniferen staan. Zou dit het onkruid grotendeels tegenhouden?

    Maar zie ik nadelen over het hoofd? Ik las al iets over “stikstof onttrekken aan de grond”. Heeft iemand misschien een beter idee? Ik hoor het heel graag.

    Mvg

    Sandra

  • fritzo

    Ik zou zo geen nadelen kunnen verzinnen, of het zou moeten zijn dat je de schors om de 2-3 jaar zult moeten verversen omdat het natuurlijk wel vergaat. Maar voor € 20 heb ik pas ongeveer een halve kuub gehaald, dus dat zijn de kosten ook niet :) Ligt het er voor € 7 per jaar toch netjes en redelijk onderhoudsvrij bij..

  • Paula

    Zou ik ook doen. Ik heb schorspaadjes aangelegd een paar jaar geleden. Een zak van 8 euro per jaar is voldoende om ze goed te houden en ik loop er zeer regelmatig overheen.

    Paula

  • Hinke

    Maar er is wel een verschil tussen houtsnippers en schors en ook in schors zijn weer varianten. Paadjes van houtsnippers heb ik gehad en dat vergaat vrij snel, ik moest dat eigenlijk 2x per jaar bijvullen en kon er in mijn omgeving niet altijd aankomen. Schors is gewoon te koop bij tuincentra en bouwmarkten van goedkoop, tot duurdere soorten. De goedkopere vergaat weer wat sneller dan de duurdere. Ik heb nu sinds een aantal jaren schors op de paadjes en dat moet ik ook elk jaar wel wat aanvullen, onkruid blijft ook echter daardoor heen komen al is het natuurlijk minder dan wanneer het kale grond is.

    Hinke.

  • Sandra

    Dank voor jullie antwoord. Ik neig er ook wel naar hoor. Het staat ook zoveel netter (niet helemaal mijn smaak maar beter dan al dat onkruid waarvoor ik geen tijd heb). Maar goed, voor de annabellen of coniferen zou het dus niet al te veel kwaad kunnen? Want ik heb het dus over de border en niet over paadjes zoals jullie.

    Hier is het wel flink duurder. Mijn buren hebben vorig jaar voor 70 of 80 euro een kuub gekocht. Nou ja, hopelijk ligt dat 2 jaar. Ik heb ook wel een kuub nodig denk ik.

  • Muriëlle mv Jordan en Loïs

    Ga je er echt op lopen dan? Ander kun je misschien cacaodoppen doen? Die ga ik volgende week er weer in doen,baal van dat schors gaat steeds tussen de grasmaaier zitten. En daarbij schors is vaak ook redelijk grof. Doppen zijn veel fijner en lichter. En voordeel is dat het ook slakwerend is. Afgelopen 3 jaar schors en planten zijn veel aangevreten en heb geen zin meer in slakken gepluk. Met de cacaodoppen nergens last van. Eerst ruik je wel een sterke cacaogeur maar verdwijnt redelijk snel, maar vind het decoratiever staan. Da's een kwestie van smaak natuurlijk.

  • Sandra

    Nee, ik ga er niet op lopen (het is een border). Ik heb net even rondgebeld en houstsnippers kost 75 euro per kuub, boomschors 55 euro p/k en cacaodoppen gaat per 50-literzak en kost 10 euro. Dat laatste is dus erg duur. Ik ben best wel wat nodig, denk ik.

    Zou boomschors de grond ook zuur maken?

  • Paula

    Klopt helemaal Hinke. Ik gebruik al een aantal jaren de zg. “franse boomschors” en die houdt het redelijk lang vol. Alleen op plaatsen waar het vochtiger blijft, zoals in de schaduw, rot ook die wat sneller weg dan de “droge”

    Paula

  • boerderij bert

    Hier in de buurt kun je houtsnippers voor niets krijgen.

    Ik heb zelf veel gehakseld maar heb de snippers gewoon laten liggen.

    Maar ja, dit is het hoge noorden.

  • Hinke

    Dan woon ik in het zuiden van het hoge noorden blijkbaar:D want hier is het altijd lastig. Een boer in de buurt heeft elk jaar veel houtsnippers maar gebruikt ze zelf als brandstof of zo. Dus koop ik tegenwoordig schors dan hoef ik ook minder vaak de paadjes aan te vullen. Maar zelf hakselen lijkt me ook nog wel eens wat, misschien ooit.

    Hinke