salix op stam probleempje

  • Muriëlle mv Jordan en Loïs

    Mijn salix word de afgelopen jaren steeds meer bruin rond mei en later. Mooie lange uitlopers (na snoei in maart) maar het blad is van korte duur allemaal fris, al ruim een maand lang nu word steeds meer blad bruiner. Niet alles maar echt wat tussen de bol (middenstuk dus) en het uiteinde te vinden is??? Iemand enig idee wat er aan de hand is?

  • plantadvies

    Lastige vraag. Wat voor een Salix heb je?

    Plantadvies.

  • Muriëlle mv Jordan en Loïs

    Haha maakt het wat makkelijker… volgens mij is het de hakuro na… zo'n bolletje op stam bij elk tc te koop :D

    Zat later te denken kan het iets van verbranding zijn?? Ze staat 's ochtends in de zon tot 14.00 en daarna niet meer.

  • Margriet

    Meer water geven, Murielle. We hebben de laatste jaren erg droge voorjaarsmaanden gehad. Als het blad in ontwikkeling al te weinig vocht krijgt, wordt het snel bruin. En de harde wind doet er ook geen goed aan.

    Oh, ik zit me nog iets te bedenken: Hij is ook wat vorstgevoelig, dus dat kan het ook nog zijn.

    Je kunt de boom helemaal terugknippen, als een pleeborstel. Hij loopt dan weer fris uit. Ik moet dat met mijn exemplaar regelmatig doen, die groeit zo hard! Wel eerst even checken of er leven in de takken zit (groen). Dus een tak afknippen en kijken, is het goed dan zou ik alles afknippen. Over 4 weken zit het blad er weer aan.

  • Muriëlle mv Jordan en Loïs

    Ik snoei de salix elk voorjaar in maart weer helemaal kort, echt een pleeborstel idd :D Nu heb ze weer uitlopers van 1.5m en moet haar hoognodig weer doen. Zal dan echt het water te kort het zijn? Buren 3 deuren verderop hebben dat ding zo mooi zonder bruin blad en werkelijk waar die sproeien de tuin nooit!!! Laat staan onderhouden en ik sproei en praat en knuffel ze nog net niet en bij mij is het gezegend met bruine blaadjes:S Misschien dan toch niet meer praten tegen ze:D Was anders van plan om haar te vervangen door een catalpa of zo in de voortuin.. Maar hier kunnen de kerstlampjes zo mooi in:D vh winter.

  • Margriet

    Oh, dan is het vorstschade. We hebben in mei 2011 nog vorst gehad. Ik weet het bijna zeker, klopt ook dat je het al eerder hebt gehad want vorig jaar 2010 hadden we in eind mei/ begin juni nog een fikse nachtvorst. (zelfs hier, aan de kust).

    Snoei lekker en geef water. Volgens mij komt het dan helemaal goed.

  • Muriëlle mv Jordan en Loïs

    ok heb het net gesnoeid en zag nu dat halverwege de stengels zat het bomvol met zwarte luizen, hele kleintjes en van die zwarte beestjes met zo'n oranje vlek op het lichaam (lijkt wel of het beestje stekels heeft maar heeft het niet)

    Geen gezicht zoals de bol er uitziet nu met nog wat luizen stengels en bladeren. Heb haar gesnoeid tot de groene blaadjes, dus nu nog een bol van doorsnee 50 cm. Echt alleen de lichte en bruine bladeren weggeknipt met stengel dan hè,anders is het ook zo'n werk:D

    Bedankt voor je advies Margriet.

  • Paula

    Vorstschade? Dan zou die buur een stukje verderop in de straat dat ook moeten hebben. Nee, ik denk eerder een of andere schimmel. Daar zijn die Hakura's wat gevoeliger voor.

    Paula

  • martine

    Die zwarte beestjes met oranje vlek zijn lieveheersbeestjes in wording: eten fijn de luizen op… :)

  • plantadvies

    Door luizen wordt het blad niet zo snel bruin. Het is het witgetinte blad dat gevoelig is voor de zon. Het verbrandt, de standplaats dient dan verandert te worden. Op een licht beschaduwde en koele plek planten.

    plantadvies.