Siergrind schoonmaken

  • tukker42

    In onze voortuin ligt het siergrind er nu een jaar of 10 in. Daaronder antiworteldoek. We hadden Rosario-split (roze, wit). Ik zeg bewust “hadden” want het ziet er na zoveel jaar echt niet meer uit. Het is op grote plekken echt zwart, grauw. Ik heb inmiddels een fles chloor gekocht en in wat zwart grind in een bak gedaan. Gewoon eerst als proef om te kijken of het helpt. Hoewel niet mileuvriendelijk, knapt het zondermeer zienderogen op. Het krijgt nooit meer diezelfde kleur maar het oogt wel stukken beter al. Maar ja, het zijn nogal wat vierkante meters. Hoe pak ik dit het effectiefste aan? Heeft iemand tips?

  • Margriet

    Kun je niet beter wat anti-groene-aanslag middel gebruiken?

    Chloor, joh. Dat is toch uit de tijd. Dat kun je echt niet meer zomaar in je tuin gieten. Zelfs voor de WC gebruik je dat toch niet meer? Het komt uiteindelijk weer bij je terug, die chloor. In een hogere aanslag voor waterzuivering, bijv.

    Ik denk dat het op de lange termijn goedkoper is als je gewoon een nieuw laagje grind over je oude grind stort. 10 jaar is best lang voor grind.

    Gr. Margriet.

  • Muriëlle mv Jordan en Loïs

    aardappel afgietsel is toch ook tegen aanslag? Zou je dat niet eens kunnen proberen? Ga desnoods met de hogedruk op het grind in een bak. Maar chloor?? Vind ik wel heel rigoureus voor de tuin.. En zou toch als tip meegeven: eerder schoonmaken, of van een gedeelte en dat er over verdelen ipv de hele berg te doen. Heb je al eens een steenhandel gebeld wat je kunt doen?? Kost misschien wel iets maar de natuur zo op zijn donder te geven met een lading chloor. Gebruik soms wel eens een scheutje voor het toilet of vlekken in witte kleding maar nooit veel.

  • carin

    Ik ben zelf niet dol op split, maar wel op grind en heb daarvan ook 2 soorten in de tuin. Het lichte maasgrind is na de winter wel eens grauw en simpel harken volstaat dan om het weer mooi licht te krijgen. De donkere kanten liggen dan namelijk onder en door gebrek aan licht verdwijnt de aanslag dan vanzelf. Zet maar eens een paar maanden een pot op een groene stoep. Na een tijd is de stoep onder de pot weer als nieuw. En als het split niet te harken is, zou ik inderdaad kiezen voor de hogedrukspuit. Ik heb ook wel eens grind gewassen. Grote kuip of kruiwagen met water, een schep grind in een stevige kunststof aardappelzak, gevulde zak links en rechts vasthouden en door het water sleuren en schoon is het grind. Maar dat werkt waarschijnlijk vooral tegen vervuiling tussen het grind en niet zozeer aanslag. Carin

  • vancranendonck

    Je zou eens kunnen proberen het vuile grind op een hoop te zetten. Dit vervolgens in een draaiende betonmolen met veel water scheppen. Telkens al draaiend het vuile water afgieten en nieuw water toevoegen. Net zolang doorgaan tot het water schoon blijft. Daarna al draaiend het grind in een kruiwagen laten lopen. Daarmee een hoop schoon grind vormen. Wil je niet alleen met water reinigen dan zou je eens een proef kunnen nemen met een middel dat wordt gebruikt om toiletpotten te reinigen. Dit op het laatst doen. En vervolgens nog met schoon water naspoelen. Voorzichtig zijn met chloor. Er komen dampen vrij en dat is het giftige chloorgas, een smerig goedje omdat het je longen kan aantasten.

  • tukker42

    Bedankt allemaal. Het siergrind ziet er weer als nieuw uit!

  • Bram

    Goed dat het heeft gewerkt, Wat heb je nu uiteindelijk gedaan?