Meer licht in de tuin

  • w.p.m.

    Een lichte vraag op deze schemerige zondag ;):

    Hoe krijg je meer licht in je tuin?

    We krijgen over ‘n tijdje ’n tuin waar vrij weinig zon komt (noord-westen).

    Nu vraag ik mij af of je op de plaatsen waar weinig of helemaal geen zon komt voor meer licht zou kunnen zorgen door spiegels of ander reflecterend materiaal op te hangen?

    Heeft iemand dat wel eens gezien, gedaan, erover gelezen? Of anders er ideeën voor of tips over?

    Alvast bedankt & groetjes, wpm

  • Anne-Mieke

    Als je op een strategische plaats een grote spiegel o.i.d. ophangt, dan kan dat zeker voor meer licht in je tuin zorgen.

    Wij hebben de muur aan de achterkant van onze op het noord-oosten gelegen tuin geelgroen geschilderd en dat geeft óók een heel licht en zonnig effect (zelfs op donkere dagen)

  • hans

    Je kunt meer licht in je tuin krijgen door bomen en/of struiken die te veel licht weghalen,eventueel snoeien en/of weghalen.Spiegels en andere probeersels zijn leuk maar zorgen echt niet dat je meer licht in je tuin krijgt.

    m.v.g.

    hans

  • Anne-Mieke

    Spiegels e.d. weerkaatsen het licht wat erop valt en als je ze strategisch plaatst kunnen ze dat licht dus ook weerkaatsen naar een donkere plaats. Om een voorbeeldje te geven: Mijn huiskamer is, als de zon aan de voorkant van ons huis staat, altijd wat donker omdat het zonlicht dan wordt tegengehouden door die grote eikenbomen voor ons huis. Behalve als de zon weerkaatst in een raam op de bovenverdieping van het huis achter ons. Dan baadt mijn huiskamer n.l. via de achterkant in (indirect) zonlicht.

    En je hebt vast ook wel ooit gezien hoe mooi het spiegelende water van een vijver licht kan weerkaatsen. Elke beweging van het water zie je dan terug in golfjes licht op b.v. de bladeren van een boom of op een muur.

  • ann

    Door de beplanting licht van kleur te houden zoals wit en lichte pasteltinten. De planten moeten wel van een half-of schaduwrijke plaats houden. s'Avonds licht te kleur wit ook mooi op .

    Ann

  • w.p.m.

    Bedankt allemaal voor de reacties en 't meedenken!

    @ Anne-Mieke: bij ons weerkaast ook een tijdje licht via een raam van een verderop gelegenhuis in de huiskamer. Zo kwam ik ook op 't idee om dat principe in onze volgende tuin toe te gaan passen! En ik heb ook al eens ergens gelezen dat een vijver voor meer licht in de tuin kan zorgen.

    @ aan: Ja, lichte planten/bloemen had ik ook gedacht. En een licht omheinig, hoewel ik dat meestal niet zo mooi vind.

    @ hans: bomen en/of struiken die het licht tegenhouden staan niet in die tuin.

    Groetjes, wpm

  • Engelina

    Je kunt ook letten op de bladkleur. Zoals het voorbeeld van de geelgroene muur, geven geel groene bladeren ook het effect van ‘zon’, zoals choisya ternata sundance bijvoorbeeld. Het geeft vaak een nog beter effect dan wit.

  • carin

    Ik zou ook even letten op het soort bestrating dat je kiest. Ik zou hier niet kiezen voor donkere stenen of donker split, want dat maakt ook somberder. Maar ik zou ook niet kiezen voor bijvoorbeeld gele klinkers of stenen, want door de ligging zal in de winter hier sneller groene aanslag optreden en vooral bij gele stenen is dat erg lelijk. Gewoon maasgrind is dan een simpele oplossing, want niet te wit en door simpelweg even harken verdwijnt de groene aanslag uit het zicht. Carin

  • Jessica

    Erg belangrijk wat carin zegt Bij het kiezen van de bestrating zou ik gaan voor een lichte tint. Een grind of split zoals wit grind, yellow sun split, moräne grind of maasgrind. Ik heb zelf moräne grind gekocht bij grind-webshop.nl omdat dit een licht beeld geeft in mijn tuin. En kleuren zoals wit toch snel vies wordt. De kleur bestrating heeft veel impact op je tuin licht.

    Post was bewerkt op 28-05-2022 21:54 door walter