paadjes in de tuin

• Hinke

Op de paadjes in mijn tuin had ik eerst houtsnippers, kon ik gemakkelijk aankomen bij een boer in de buurt maar die heeft daar ondertussen een eigen stookinstallatie voor, dus gen snippers meer dicht bij. Schors is gemakkelijk te halen in grote zakken dus werd het schors, nadeel alles groeit erin dus heb ik flagstones gelegd. Meer los als stapstenen zeg maar. Afgelopen herfst/winter heb ik die er allemaal weer uitgehaald omdat dat ook niet beviel. Ik was van plan om gras te zaaien maar dat groeit natuurlijk de borders in en ik moet het elke week maaien. Voordeel ik maai ook alle woekerplanten en zaailingen mee af.

Omdat ik zomers veel weg ben en mijn conditie ook niet zodanig is dat ik alles goed kan onderhouden denk ik dat ik er eerst maar weer schors in doe.

Bestraten vind ik geen optie, wordt voor mijn gevoel te veel steen, ik wil het wat wild/natuurlijk houden.

Heeft iemand van jullie nog tips ideeën?

Hinke.

En zo is de tuin ooit geweest maar dat is heel lang geleden:S

• jose10

Ik heb geen idee voor je maar wat zag je tuin er geweldig mooi uit,echt heel mooi

• Martin

Hoi Hinke,

Het is even wat werk maar ik heb worteldoek onder de snippers. Dit houdt wat onkruid tegen, maar is ook niet altijd afdoende.

Het is wel lastiger voor jou omdat het geen rechte paadjes zijn.

Groetjes Martin

• carla

Hoi Hinke,

Kun je niet ergens anders houtsnippers kopen? Of is dat veel te duur? Heb geen idee.

Maar vond wel dit adres op internet: wecotrans.nl. Is een transportbedrijf dat zelf handelt in houtsnippers en boomschors.

Er zijn ook boomschors soorten die langer mee gaan staat ook op hun site.

Of zoals Maria wel eens heeft geopperd geloof ik; bij de gemeente vragen.

Of bij een hoveniersbedrijf want er wordt nu volop gesnoeid.

Ik zeg maar wat hoor. Het is in ieder geval elke keer een zware klus om weer te doen….

Groetjes,

Carla

• Hinke

Dank je José, hij is inderdaad ooit heel erg mooi geweest. Nu is het allemaal wat minder maar ik blijf ook nu er nog wel van genieten.

Sorry Martin maar ik ben een beetje anti anti-worteldoek:D Er lag hier op meerdere plaatsen van dat doek, o.a. onder bestrating en het onkruid stond meters hoog, bovendien rafelt het altijd en snippers glijden met een beste plensbui alle kanten op. Voordeel is natuurlijk dat de snippers minder snel verdwijnen.

Carla, er zijn in mijn omgeving wel snippers te koop maar die moet je dan altijd zelf halen en ik rij niet met een aanhanger. De boer bracht ze altijd even met zijn grote shovel, zo klaar:) Zakken schors kan ik zo in mijn auto leggen dus dat is niet zo'n probleem. Ik zit vooral te twijfelen van wat zou nu het handigst zijn in onderhoud. Schors/snippers maakt niet zo'n verschil maar tussen schors/snippers, graspaden of eventueel schelpen.

Maar bedankt voor het meedenken, Hinke.

• maria

Mijn tuinhulp heeft twee zaterdagen bomen gesnoeid en we huren dan een versnipperaar.Het meeste spuit hij dan de bosjes in, maar er liggen ook nog een paar bultjes.Dat zet dus geen zoden aan de dijk.

Ze zijn hier momenteel langs de weg de bomen aan het snoeien.Vroeger kwam er dan op vrijdag een versnippermachine en lagen er langs de weg allemaal bultjes met houtsnippers.Op vrijdagavond en zaterdag was het dan een komen en gaan van mensen die houtsnippers voor in hun tuinen kwamen ophalen.Inmiddels worden dit soort werkzaamheden niet meer door de gemeente zelf gedaan, maar komt er een bedrijf met enorm veel en groot materieel , o.m. een hoogwerker.Nu spuit hun versnippermachine de snippers in een ladewagen en wordt het spul afgevoerd.Je zou dus bij een dergelijk bedrijf moeten vragen.Maar ik denk dat er een voor dergelijke bedrijven lucratievere afzetmogelijkheid is in de alternatieve energiewinning.

Een echte onkruidvrije oplossing is er m.i. voor zulke smalle paadjes niet.Ook bestrating wordt overgroeid.

• boerderij bert

Een gek idee: kunstgras misschien??

• Hinke

Net als ‘mijn’ boer, die gebruikt nu ook zelf de snippers voor verbranding wat hem energie oplevert voor gebruik in de stallen. Prima natuurlijk maar ik heb er zo niets meer aan:D En echt onkruidvrij hou je paden (tuin) natuurlijk nooit, ik heb ondertussen de paden wel wat breder gemaakt omdat ik eigenlijk van plan was graspaden te maken, ik kan er nog wel even een paar weken over nadenken, wel of geen gras.

Sorry Bert maar in ieder geval geen kunstgras:)

Hinke.

• Margriet

Zoals ik het zie, Hinke….Niets gaat jouw beplanting tegenhouden. De paadjes zijn te smal. Dat heeft echt een hoop onderhoud nodig. Ik weet dat ik met 60 cm (en dat is twee keer zo breed als jouw paadjes, als ik het zo inschat) niet meer over de paden kon lopen in de zomer en nazomer. En die van mij waren strak betegeld met worteldoek eronder.

Ik weet zo even geen oplossing. Maar hou mijn ervaring in gedachten.

• Hinke

De paden heb ik afgelopen winter al een stuk breder gemaakt omdat er al bijna geen paden meer waren:D Ik laat het voorlopig nog even zo liggen, gras zaaien kan nog wel, schors is zo klaar, dus ik neem nog even wat bedenktijd.

Hinke