Heb ik dat gezegd over de uliginosa? Goed winterhard is deze beslist niet namelijk. Min 7 trekt 'ie nog wel, maar meer niet. Maar zaait ondertussen wel lekker uit, zodat nakomelingen doorgaans verzekerd zijn. Terugsnoeien heeft alleen zin in zachte winters. Dan lopen de moederplanten het jaar daarop weer vrolijk uit. Bij een pittige of strenge winter, - no way. Stekken nemen heeft wel zin. Nu is een goede tijd daarvoor. Het is een beauty, zonder twijfel.
Hiet ben ik 'm kwijtgeraakt na bijna 20 jaar trouwe dienst. Min 22 was gewoon too much, - ook voor de zaailingen.
Mooi om te lezen dat de iochroma het zo goed doet. Wat de winterharde clerodendrum betreft,- zet gerust in de volle grond. De grond is nu nog warm en dan zal deze nog een mooi wortelgestel kunnen maken voor de winter. De vorstbestendigheid is bewezen na min 22 graden, zonder af te dekken! Ik ben alweer bezig met het oogsten van zaden van deze leukerd.
Trouwens groeit de van jouw vorig jaar gekregen rehmannia elata dankzij de mest-wonderdruppels helemaal uit de kluiten! Bloeit nog steeds (sinds april al!) en blijft maar nieuwe scheuten maken en uitgroeien. Ben serieus aan het overwegen, om 'm of haar terug te gaan snoeien, want andere planten komen helemaal in de verdrukking door deze schoonheid. Afgeknipte takjes laten zich ook makkelijk stekken, - dus ik vermoed dat deze in China een soort onkruid is.
Erg blij ben ik met de hibiscus trionum van jou, die maar doorgaat met bloeien en ook nog rijkelijk zaden produceert!
De hibiscus coccineus (waar luut erg gecharmeerd van is) heeft inmiddels al drie bloemen geproduceerd en bij bloem 1 zie ik al zaadvorming ontstaan.Erg leuk. Het is overduidelijk een moerasplant . Staat in een bak met constant water, wordt regelmatig bemest met de wonderdruppels en groeit nog steeds als een speer (inmiddels 2,50 m hoog).
Nog vier, vijf weken, en we moeten alweer een veilig heenkomen zien te vinden voor al deze subtropische schoonheden…
Mike