salvia uliginosa snoeien ?

• loes

er was vorig jaar een discussie over het snoeien van salvia's maar kom er niet uit of dit ook voor de uliginosa geldt. mike, je schreef ; snoeien tot zo'n 5 cm boven de grond en dan om en om tot bij de grond. wil jij of iemand daar nog wat over uitbreiden ? deze plant staat inmiddels al maanden te bloeien en een aanwinst achter in de blauw/gele border. er hebben zich 2 gele hibiscus trionums doorheen geweven en die kunnen elkaar, qua lengte, mooi aan. hij is toch wel goed winterhard ? schijnt ook gestekt te kunnen worden (gaat ze weer met d'r stekwoede) maar mischien nu een beetje laat. overigens alle stekken staan er perfect bij, alleen de clerodendron bungei van een paar weken terug heb ik opgegeven. mike, de iochroma australis gaat als een speer en de clerodendron staat prachtig te bloeien. vermoed dat ik deze voorlopig maar in de pot moet houden en pas volgend jaar een plaatsje kan geven ? grts

• loes

foto van de s. uliginosa

• plantadvies

Is redelijk winterhard. Verdraagt tot - 10 graden. Men raad het toch aan af te dekken. In het voorjaar terugsnoeien, maar laat wel wat groen zitten. Vermeerder door stekken van gerijpte scheuten in juli/augustus.

Plantadvies

www.plantadvies.com

• mike

Heb ik dat gezegd over de uliginosa? Goed winterhard is deze beslist niet namelijk. Min 7 trekt 'ie nog wel, maar meer niet. Maar zaait ondertussen wel lekker uit, zodat nakomelingen doorgaans verzekerd zijn. Terugsnoeien heeft alleen zin in zachte winters. Dan lopen de moederplanten het jaar daarop weer vrolijk uit. Bij een pittige of strenge winter, - no way. Stekken nemen heeft wel zin. Nu is een goede tijd daarvoor. Het is een beauty, zonder twijfel.

Hiet ben ik 'm kwijtgeraakt na bijna 20 jaar trouwe dienst. Min 22 was gewoon too much, - ook voor de zaailingen.

Mooi om te lezen dat de iochroma het zo goed doet. Wat de winterharde clerodendrum betreft,- zet gerust in de volle grond. De grond is nu nog warm en dan zal deze nog een mooi wortelgestel kunnen maken voor de winter. De vorstbestendigheid is bewezen na min 22 graden, zonder af te dekken! Ik ben alweer bezig met het oogsten van zaden van deze leukerd.

Trouwens groeit de van jouw vorig jaar gekregen rehmannia elata dankzij de mest-wonderdruppels helemaal uit de kluiten! Bloeit nog steeds (sinds april al!) en blijft maar nieuwe scheuten maken en uitgroeien. Ben serieus aan het overwegen, om 'm of haar terug te gaan snoeien, want andere planten komen helemaal in de verdrukking door deze schoonheid. Afgeknipte takjes laten zich ook makkelijk stekken, - dus ik vermoed dat deze in China een soort onkruid is.

Erg blij ben ik met de hibiscus trionum van jou, die maar doorgaat met bloeien en ook nog rijkelijk zaden produceert!

De hibiscus coccineus (waar luut erg gecharmeerd van is) heeft inmiddels al drie bloemen geproduceerd en bij bloem 1 zie ik al zaadvorming ontstaan.Erg leuk. Het is overduidelijk een moerasplant . Staat in een bak met constant water, wordt regelmatig bemest met de wonderdruppels en groeit nog steeds als een speer (inmiddels 2,50 m hoog).

Nog vier, vijf weken, en we moeten alweer een veilig heenkomen zien te vinden voor al deze subtropische schoonheden…

Mike

• ann

Mike neem je stekken of pak je de uitlopers. Hier maakt hij veel uitlopers en zijn al mooi kleine plantjes. Hij bloeit nog steeds.

Ann

• anneke Im

Loes als je een stekje voor mij heb heel graag

groet Anneke

• loes

ga morgen eerst maar stekjes maken. dan begrijp ik dat er ook ondergrondse uitlopers zijn en die maken nieuwe plantjes. en dan hebben er zich inmiddels tig zaadjes verspreid. zal nog even moeten uitzoeken hoe de jonkies eruitzien maar hoe dan ook wil ik deze plant graag volgend jaar weer achter in de border.

mike, waarom zet je die rehmannia niet gewoon buiten ? in de tuin is hij niet meer erg mooi, maar de uitlopertjes komen nu bij de fleet tevoorschijn.

heb me overigens vanmiddag laten verleiden door een prachtige allamanda. was maar 1,50 dus al heb ik er maar een maand plezier van, vindt ik het waard. wat een joekels van gele bloemen. heb hem ooit eerder gehad, maar is meen ik een lastige om over te houden.

• loes

nou, dat stekken is makkelijker gezegd dan gedaan. ik heb niets dat ook maar een beetje verhout is. allemaal sappige lange stengels, vol bloemen en knoppen. zijn ook van die lange einden tussen een “verdikking” en de volgende bladeren. heb toch maar wat gestekt en wie weet.

• Margriet

Wat bloeit jouw Uliginosa dan vroeg, Loes. Hier begint hij pas in augustus, echte laatbloeier.

Hij staat hier bij vrienden in de tuin, elk jaar vrees ik voor zijn leven maar hij is tot nu toe telkens weer opgekomen. het is altijd wel oppassen omdat hij laat ontwikkelt. Uitkijken dat hij niet wordt ondergesneeuwd in het geweld van mei en juni.

Ik vermeerderde hem altijd via zaad, dat gaat heel goed als je tenminste zaden hebt. Mijn ervaring is dat door de late bloei de zaden ook laat rijpen, dat lukt dus niet altijd. Dus: Zaden bewaren. :-) Hij staat er prachtig bij!

Gr. Margriet.

• loes

bedankt margriet. hij staat er inderdaad prachtig bij, maar ik heb in mijn zoektocht naar een beetje verharde stengel, de boel een beetje uit elkaar getrokken en nu heb ik hem met een paar onzichtbare stokken weer bijelkaar gedrukt. ik ga eens kijken naar zaad, want dat stekken gaat het niet worden met die jonge, bloeiende takken. ik ga hard duimen voor een normale winter zodat alles overleeft en we volgend jaar niet weer opnieuw hoeven te beginnen ;)