Peterselie in de winter

  • ann

    Hinke ik heb peterselie in de volkstuin staan die er al stond toen ik de tuin in februari heb overgenomen. In de zomer heb ik hem terug geknipt omdat deze in bloei stond en nu loopt hij weer opnieuw uit. Ik denk dat deze soort buiten kan blijven.

    Ann

  • mike

    Binnen word het niks helaas. Door de droge verwarmingslucht verschrompelen de bladeren gauw of er komt spint of andere ellende in. Lekker in de tuin laten staan tot het vriest en ondertussen oogsten en in de vriezer stoppen. Daar kun je dan de hele winter van profiteren. In het voorjaar nieuwe poten/zaaien in de vollegrond, want alleen daar doen ze het echt goed. Krulpeterselie is iets sterker dan de ‘platte’ en gaat ook langer mee buiten, maar de ´platte' is wel lekkerder van smaak en aroma. Laat een paar vooral ook in bloei komen en zelf uitzaaien. Doe ik hier al jaren en ik heb nog nooit zonder gezeten (behalve dan even in februari van afgelopen voorjaar, maar toen had ik oogst achter de hand in de vriezer…).

  • maria

    Ik zaai peterselie in potten.Die laat ik buiten staan tot het vriest en zet ze dan even in de (vorstvrije ) kas.Maar omdat de peterselie beneden zomertemperatuur niet groeit kan ik er midden in de winter niet veel meer afhalen dan een paar takjes.De beste manier is m.i. wat Mike schrijft: oogsten bij overvloed en in de diepvries bewaren.

  • loes

    Ik heb al sinds het voorjaar 1 platte en 1 krul peterselie in een emmer en die blijft buiten tot het vriest - dus hopelijk nog heel lang. Dan is het helaas gedaan met de verse p tot volgend jaar

  • Hinke

    Ik koop inderdaad in het voorjaar altijd nieuwe maar heb in de winter dan geen verse, die potjes uit de supermarkt zijn ook niks:-) Dus dan maar in de vriezer. Hoe komen jullie trouwens aan die platte, het is mij nog niet gelukt die te Vinden.

    Bedankt voor de reacties.

    Hinke.

  • loes

    Gewoon bij de lidl of een andere supermarkt, maar wel in de grote potjes. Als je die gelijk in de grond of een grote pot/emmer zet, heb je er maanden plezier van.

  • Margriet

    Hij kweekt makkelijk Hinke, gewoon zaaien in het voorjaar. En eentje laten doorschieten. Dat gaat hier altijd goed. Ook ik zit nooit zonder. We eten het vrij veel.

    En ik kweek ze ook nog “gericht”. (maar dat is niet voor mezelf ;-))

  • Hinke

    Ik heb nog nooit platte peterselie gezien bij Lidl of en andere grote supermarkt, nu kom ik daar ook niet wekelijks. De Spar in het dorp heeft sowieso geen kruiden in potjes dus in het voorjaar koop ik altijd nieuwe bij het tuincentrum. Volgende week kom ik misschien wel weer ergens, zal dan eens opletten. Vorige winter heb ik wel peterselie in de keuken gehad uit de supermarkt maar dat was meestal binnen een week dood, ondanks verpotten.

    Zal vanmiddag in ieder geval de kruiden die niet winterhard zijn alvast in de kas zetten het wordt nu toch al behoorlijk koud. En dan kunnen ze later in een vorstvrije ruimte.

    Margriet, bij de bestelling volgend jaar voor de Prunella kan dan ook alvast platte peterselie:) De voortuin is nu wel erg leeg, wel al bollen erin gezet maar daar zie je natuurlijk niks van:D Zie wel even of ik er tijdelijk nog wat inzet.

    Hinke.

  • walter

    Je moet een beetje geluk hebben. Vorig jaar nog veel peterselie na de winter. Dit jaar heb ik maar 1 plantje over …

  • Maryetta

    Ik vond je bericht interessant om te lezen. Ik kan niet wachten om je bericht snel te zien. Veel succes voor de aankomende update. Dit artikel is echt heel interessant en effectief.