ja ria, ik heb zo mijn eigen ervaring, maar lees ook graag op internet de discussies van anderen, dus heb eerst even gegoogled.
mijn eigen erv. is dat het de grond lekker luchtig maakt - zowel p als v. v is veel duurder en vergaat uiteindelijk, maar dat zal voor de meeste planten geen probleem zijn, aangezien ik het alleen maar voor zaaien en jonge planten gebruik. ik lees dat in bijv de vsa mensen dit in hun tuinen gebruiken. nou wij hebben in nl prima keuze aan allerlei soorten aarde. v houdt vocht beter vast, maar dat controleer ik liever zelf. ik gebruik dus al heel lang beiden, maar mijn voorkeur gaat naar p.
ik heb dus gegoogled met perlite vs vermiculite en toen you tube aangeklikt. daar wordt heel veel over dit onderwerp geplaatst, maar er is iemand onder de naam van baconsoda, die wel hele leuke experimentjes doet. hij zaait bijv dezelfde bonen in puur v, puur p, 50/50, 50 potgrond 25 p en 25 v enz en in opvolgende filmpjes laat hij de resultaten zien. echt leuk om eens een uurtje aan te besteden. het is nog nooit in mij opgekomen om v & p te mengen, dus ik ben zeker van plan om dit komend voorjaar eens te doen. en vanuit die filmpjes kan je weer anderen aanklikken, waar ik nu ook weer dingen van geleerd heb. ik heb het al eerder gezegd ; lang leve het internet en dit leuke prikbord van ons.
grts