vogel voederplaats

• jose10

Ik vind ze ook prachtig,maar ze horen hier niet het zijn exoten.

• maria

Ik denk dat het begrip “exoot” maar heel betrekkelijk is. Het grootste deel van de planten die we in onze tuinen hebben staan of die we op onze akkers kweken is ook door mensen geïmporteerd.Het bekendste voorbeeld is de aardappel.En toch spreken we dan niet van een exoot.:)

• loes

de natuur kent (soms helaas) geen grenzen. het klimaat kan dat wel een beetje. ik heb begrepen dat deze parkieten ook door toedoen van de mens, hier in het wild terecht gekomen zijn. meestal zijn wij zelf de oorzaak van deze veranderingen in flora en fauna. in de buurt van hoek van holland schijnt al een hele kolonie van een kraaiensoort die in oa india voorkomt, te verblijven. worden nu gevangen en naar een dierentuin overgebracht. zijn hier vermoedelijk per schip aan wal gekomen. hadden geen paspoort bij zich, dus kunnen niet terug ;)

fijne dag vanuit een besneeuwd rotterdam-zuid

• jose10

Wat ik er van gehoord heb zijn er enkele jaren in brussel een stel vrij gelaten

met de gedachte dat die toch niet zouden overleven.

Maar ze fokken(bij wijze van spreken)als konijnen,ik hoop dat ze hier toch niet opduiken.

• marja

Slim gedaan Loes.;)

Ik koop alleen maar pindanetjes,omdat ik geen zin heb in al dat onkruid van de vetbollen.

Maar jou idee ga ik ook eens uit proberen,b.v. een zadentaart maken.

En pindakaas,is dat niet te zout voor de vogels?

Gr marja

• jose10

Er is speciale pindakaas voor voor vogels je hebt er ook met extra zaad erin.

• kuuk

Mooie constructie zeg. Ga dat ook eens proberen. Wij hebben een vogelhuisje staan maar ook veel last van duiven. Dus alles wat je in dat huisje leg smikkelen ze op want d'r past precies zo'n dik duivenkontje tussen, is ook wel een grappig gezicht hoor, maar toch…

• loes

ik geef ze gewoon een flinke lik van de pk die ik zelf ook eet - die ene die smeuig is tot op de bodem. ja, zout - zit .25 g per 100g in en heb laatst diverse merken vergeleken, maar dit is nog de beste qua natrium. als alleen koolmeesjes er van eten, gaat zo'n pot ook heel lang mee. bij mij is het de hele dag een komen en gaan en het zijn natuurlijk maar hele kleine bekjes. als duiven en al het ander gespuis langskomt, zal het zeker erg hard gaan.

heb laatst met een kortingsbon bij I..tuin zo'n pot pindakaas voor tuinvogels gekocht (met meelwormen). zoals je op mijn foto ziet, heb ik het gemengd, maar ze knabbelen het liefst aan de echte pk. in dat andere zit talg, maismeel, pindameel, koolzaadolie en gedroogde meelwormen, dus geef ze geen ongelijk dat ze liever de echte hebben !

marja ik las in mijn voederboekje dat je bij vetbollen of in jouw geval een taart, een beetje olie door het vet moet dan, want dan bevriest het minder snel.

zag zojuist een koolmeesje een pluk kattenhaar uit de garde halen. dat deed hij zo handig. geen idee waar hij het heenbracht.

• marja

Het koolmeesje is een lekker warm bedje aan het maken.

Bedankt voor de tip Loes.Heb vanmiddag ook wat pk in een potje gestopt.

Smullen maar,pimpelmeesje likte echt z'n pootjes erbij af.Zo grappig.

Gr marja

• loes

zoals je ziet, ze eten lekker helemaal om de vogelpk heen, dus bespaar je die moeite en geld