sinterklaas/bloembollen..Mike

• lutetia

Voor Sinterklaas gaf ik een Aantal zakken Paperwhites cadeau;ik ontving oa een zakje met etagebollen:tulpen,narcissen en allium;toen ik de aarde -potgrond-uit een grote bak haalde,bleken er wel 100 slakkeneitjes in te zitten;die heb ik op het terras gemikt op een plek waar ik er niet over uit kan glijden.Hebben jullie het gevierd of tendeert de meerderheid naar kerstmis?

Mike,hebben ze de laatste weken nog wat aan het dak kunnen doen?

Beste mensen,over twee weken gaan de dagen weer lengen! luut

• Margriet

Uiteraard Luut, natuurlijk vieren wij Sinterklaas!

Ben erg verwend, vooral op kookgebied. :-)

Gr. Margriet.

• mike

Hoi luut,

Dit jaar geen sinterklaas gevierd, maar lekker samen gegeten en canasta gespeeld met een oude en goede vriendin van ons.

Het rieten dak vordert, ondanks het alsmaar tegenzittende weer. De derde kant is bijna klaar nu. Nog maar 1 te gaan! De tuin rondom het huis is een enorme puinhoop en ik moet veel herinrichten straks. Terloops de buxus uit de hele voortuin weggehaald, - was toch al deels ziek en hier en daar niet meer mooi. Het dak wordt erg mooi en samen met de nieuwe schoorsteen straks een plaatje. We hebben (legale) rietdekkers uit Litouwen, die al 10 jaar in dienst zijn van ons rietdekkersbedrijf. De drie mannen werken stug door bij vorst en laten het alleen afweten bij regen of natte sneeuw. Koffie en koekjes willen ze graag buiten, want dan kunnen ze lekker roken. Heb ze aangeboden, om ook binnen te paffen, maar ze willen liever buiten zijn. Communicatie is in het Engels, maar de mannen zeggen niet zo veel. Heb het idee dat ze erg genieten van hun werk en vooral van het resultaat. Als het weer de komende anderhalve week soms een beetje mee gaat zitten, dan is het dak rondom, vier kanten, misschien nog voor de jaarwisseling klaar. Dat zou mooi zijn. En dan kan ik alle troep op tijd opruimen en de tuin weer wat herstellen.

Moest wel lachen om het wegmikken van de slakkeneitjes. Die kom ik regelmatig ook tegen, vooral onder potten, en ik gooi ze in de kippenren. De kippen zijn er dolblij mee.

Paperwhites moet ik ook maar weer eens aanschaffen. Leuk voor even in ieder geval. Diverse alliums heb ik ook opgepot, naast diverse soorten botanische tulpjes. Die gaan in het voorjaar als eerste in de verkoop langs de weg en sommige heb ik ook mijn eigen borders ingestopt…

Laat de vorst maar gauw weer over zijn. Regenachtig en zacht weer, desnoods met wind er bij vind ik toch prettiger eigenlijk.

Mike

• loes

zou wel super zijn als je het jaar af kan sluiten met het hoofdstuk “dakbedekken” achter de rug. heb regelmatig aan je gedacht als het weer eens slecht weer was. en dan al dat riet - zowel oud als nieuw. er is niet veel ruimte rond het huis om zomaar iets neer te gooie, zonder schade aan te richten.. wordt dus nog een hele klus eer alles weer toonbaar is, maar ook wel weer een gelegenheid om dingen te veranderen.

is het de afgelopen dagen bij jullie in NH een beetje meegevallen ? hier was het vanmorgen -5 en ik had zoiets van “wat er nu niet overleeft moet maar gelijk het loodje leggen” dus niet zoals vorig jaar dat je alles de wintermaanden doorloodst en dan ineens begin feb het noodlot toeslaat.

• mike

Wat lief, loes, dat je aan ons gedacht hebt ivm het gedoe rondom het dak hier. De rietdekkers proberen wel alles zo netjes mogelijk te houden, maar dat lukt natuurlijk niet als je een dergelijk grote klus aan het klaren bent. Het opruimen/herstellen zal straks wel een heel karwij zijn, maar goed, het is niet anders.Vanaf de voorkant lijkt het dak nu al bijna klaar, - en het ziet er echt heel mooi en gaaf uit. En kan weer met gemak een kleine 60 jaar mee.

Bovenin kwam men riet tegen, dat nog met touwtjes ipv ijzer-/koperdraad was vastgemaakt. Dit deed men tot ca. 1920. Dat wil dus zeggen, dat dit riet al 100 jaar onbeschadigd op het dak lag!

Wat de vorst betreft, - het was hier vanochtend min 6, - dus het noordwesten doet ook dit jaar weer volop mee in de kou (wat ik toch echt vreemd vind, want ‘vroeger’ was het hier altijd het zachtst, en de laatste 2 jaar niet meer). Helaas heb ik niet al mijn lievelingen vorstvrij kunnen opbergen, dus afgelopen nacht is er het een en ander gesneuveld. Hopelijk blijft het bij deze flinke speldenprik, - maar ik ben bang van niet. De keerzijde van de mondiale opwarming is, dat het hier in NL in de winter gewoon kouder wordt, omdat de golfstroom verzwakt. Al met al krijgen we meer een landklimaat, met alle gevolgen van dien.

• mike

Oh, vertel, wat heb je voor leuks gekregen?! Koken is ook een passie van me, en ben altijd in voor nieuws of handigs daaromtrent.

• Margriet

Ik heb twee kookboeken van Nigella Lawson gehad, o.a haar nieuwste Nigellissima. (italiaans op zijn Nigella's). Zij is mijn favoriet. Heerlijk koken met eerlijke smaken op een makkelijke manier. Echt aan te raden!

Nog een oudere titel: Feest! Ook van Nigella. (die gaat meer over feest en feestgerechten, heerlijke chocoladetaarten bijvoorbeeld :-)) Er staat nog veel meer in, ik heb alleen de taartensectie nog maar doorgelezen.

Verder een nieuwe peper en zoutmolens, de oude waren versleten. En een siliconen bakmat. Erg handig!

De gedichten gingen met name over het buffelen op de kwekerij dit jaar en hoe makkelijk het nu zal gaan worden nu dat grote werk gedaan is. Ik voorzie een hangmat (volgens de Sint, haha).

Trouwens Mike, ik heb inmiddels ook Home Made en ook Home Made winter. Wat een fantastische boeken zijn dat! Echt heerlijk. En ook erg mooi, vind ik ook belangrijk, het moet aanspreken.

Ik geniet ervan om nu weer wat meer in de keuken te staan. Ik hou erg van koken en bakken. Ik ben helemaal blij tussen mijn verse kruiden potten (Lidl) en flessen olijfolie en balsamico. En altijd verse citroenen. Er gaat niks boven citroenrasp. :-)

Gr! Margriet.

• loes

margriet - a.s. maandagavond om 21.oo begint een nieuwe serie gena amd Nigellissima op de bbc. mischien wel leuk om je boek er dan bij te halen en kijken hoe het in de praktijk gaat. geniet in ieder geval van haar mooie boeken.

• Margriet

Ja, ik weet het, ik zit al klaar! Je kunt trouwens die afleveringen ook op youtube bekijken. (de serie is al een keer uitgezonden in de UK)

Komende weken is Jamie ook sterk vertegenwoordigd op 24kitchen. Zijn serie over “christmas” is erg leuk!