Ideetje?

• Margriet

Hallo allemaal!

Het is bijna winter, in de tuin is het werk nu wel gedaan. Misschien is het leuk om een plantengeslacht dat populair is in de tuin te bespreken, ervaringen te delen, hoe kweek je ze, hoe bloeien ze bij jou, kunnen ze ook goed in de zon/schaduw, affijn, wat maar ter tafel komt. :-)

Is er iemand die een voorzetje wil geven? Een plantensoort wil aandragen om daar onze kritiek/tevredenheid/tips op te spuien?

Groetjes! Margriet. (open dan je onderwerp hierboven en niet in mijn lijntje, anders kunnen we het nooit meer terugvinden)

• Carin64

Leuk, margriet! Deden we jaren geleden ook op het prikbord toen Anne mieke hier nog prikte. Lijstjes met favoriete vaste planten en zo.

• anja

ja een heel leuk idee Margriet.

• loes

leuk idee, margriet, maar ik moet nog even diep nadenken wat een fsvoriet is, waar ik het fijnere van wil weten. er zijn zoveel planten die ik al gehad heb en nog zou willen hebben en houden.

• martine

Ik vind het een leuk idee, zelf heb ik best veel favorieten, dus ik kijk eerst maar eens wat er bij anderen met stip op 1 staat. Een van mijn favo's is trouwens de phlox: lekker ouderwets,ik weet het, maar ruikt geweldig en bloeit lang!

• loes

mooie plant martine, maar mischien een beetje te makkelijk en succesvol. ben al jaren bezig, grote pollen weg te halen en laat me steeds weer verleiden om een stukje ergens weer tussen te frommelen en 2 jaar later heb ik daar weer spijt van :)

• Hans

Phlox (Polemoniaceae)

Flox,Vlambloem

Geslacht dat bestaat uit 67 soorten,voornamelijk late voorjaars-of zomerbloeiende eenjarige en vaste planten,waarvan sommige groenblijvend of semi-groenblijvend. Gekweekt om de eindstandige pluimen en opvallende bloemen. Half tot volledig winterhard. Het beste in zon of halfschaduw en vruchtbare,vochtige,maar goed doorlatende grond. Sommige soorten verkiezen een zure bodem. In lichte,droge bodem liever in halfschaduw. Rotstuinsoorten na de bloei terugsnoeien. Rotstuinsoorten en hybriden vermeerderen uit stek van niet-bloeiende uitlopers in het voorjaar of de zomer; P.maculata en P.paniculata en hun cultivars ook door delen in het vroege voorjaar of uit wortelstek in de winter; Eenjarigen uit zaad in het voorjaar. P.maculata en P.paniculata en hun cultivars zijn gevoelig voor aaltjes (Nematoden) en meeldauw.

m.v.g.

hans:D

• martine

Ja Loes, dat herken ik helemaal, maar kwijt wil ik ze niet ;)

• boerderij bert

Volgens mij kun meeldauw voorkomen door ze op de wind te zetten.

Is bij mij tenminste goed gelukt.

• Miepje

Leuk!

Lees nog steeds mee maar kom vaak tijd te kort om zelf te posten

Werk en gezin slokken mijn tijd heerlijk op ;) en in de zomer lekker naar buiten